Lees verder
Performance Drivers
A Practical guide to using the balanced scorecard
Gebonden Engels 1999 9780471986232Samenvatting
Sinds het baanbrekende boek 'Op kop met de Balanced Scorecard' is prestatiemeting- en -sturing enorm populair geworden in het bedrijfsleven. Voorheen was het zo dat ondernemingen hun bedrijfsdoelstellingen formuleerden in financiële termen, die nauwelijks een verband hielden met de lange termijn strategie van een onderneming. Hierdoor ontstond een kloof tussen de formulering van een ondernemingsstrategie en de implementatie ervan. De grote bijdrage van de Balanced Scorecard is dat er een veel meer uitgebalanceerd meetsysteem wordt ontwikkeld om de prestaties van een onderneming te beoordelen, waarbij naast financiële aspecten ook naar klanten, interne processen en leervermogen wordt bekeken. Daarbij is de Balanced Scorecard niet alleen een meetsysteem. In plaats daarvan is het een instrument dat door zijn toekomstgerichte invalshoek gebruikt kan worden als een dynamisch managementsysteem dat helpt bij het implementeren van een ondernemingsstrategie.
In dit boek gaan de auteurs in op het stapsgewijze proces waarbij ondernemingen de Balanced Scorecard kunnen gaan gebruiken. Zij doen dit aan de hand van ervaringen die ondernemingen als ABB, Coca Cola, Volvo en British Telecom hebben gehad met de invoering van het meetinstrument. Zij gaan er daarbij tevens op in hoe de Balanced Scorecard kan worden gebruikt om met medewerkers in de organisatie te communiceren over de ondernemingsstrategie. Door al in een vroeg stadium gebruik te maken van de Balanced Scorecard bij het informeren van medewerkers over de ondernemingsstrategie, kan een grotere betrokkenheid gerealiseerd worden. Hierdoor neemt de kans op een succesvolle implementatie van de ondernemingsstrategie verder toe.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Part 1 - Introduction and background
1. Why a balanced scorecard?
2. The balanced scorecard: strategic control
Part 2 - Building a balanced scorecard
3. The process of building a balanced scorecard
4. Cases from different industries
5. Important issues in the building process
6. Scorecards as management control
7. Measures and their causal relations
Part 3 - Implementing a balanced scorecard
8. Systems and IT solutions for scorecards
9. Towards a learning organization
Part 4 - Additional uses
10. Using scorecards to inform outside parties
11. Scorecards in the public sector
Part 5 - Conclusion
12. Making the scorecard process a success
Appendix: examples of measures in the different perspectives
Interviews
References
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan