trefwoord

Onderwijsgeschiedenis: Een reis door vijf eeuwen Nederlandse onderwijsontwikkeling

De onderwijsgeschiedenis van Nederland vertelt een fascinerend verhaal van evolutie, van middeleeuwse kloosterscholen tot het moderne onderwijsstelsel. Omstreeks 1800, tijdens de Franse overheersing, kreeg Nederland een centraal georganiseerde overheid, hoewel het ministerie van Onderwijs pas in 1918 werd opgericht. Deze historische ontwikkeling toont hoe onderwijs zich transformeerde van een privilege voor enkelen tot een recht voor iedereen.

De geschiedenis van het onderwijs in Nederland - 'Een fascinerend boek'
Peter de Roode
Een diepgaand overzicht van de Nederlandse onderwijsgeschiedenis, waarin duidelijk wordt hoe beleidsmaatregelen door de eeuwen heen vorm gaven aan ons huidige onderwijsstelsel.

De wortels: Van kloosterscholen tot stadsscholen

Verschillende Nederlandse onderwijzers en pedagogen hebben hun stempel gedrukt op de ontwikkeling van het onderwijs, zoals Jan Ligthart (1859-1916), de schoolmeester-pedagoog die betrokken was bij de ontwikkeling van het leesplankje. De geschiedenis begint echter veel eerder: rond 750 na Chr. werd één van de eerste kloosterscholen in Nederland opgericht, voornamelijk om jongens op te leiden tot monnik of priester.

Willemieke de Jong
Grondleggers van de pedagogie(k)
Een helder overzicht van de belangrijkste pedagogische denkers die de fundamenten legden voor ons huidige onderwijssysteem, van historische figuren tot hedendaagse onderwijsvernieuwers.
Boek bekijken
26,50
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Auteurs die schrijven over 'onderwijsgeschiedenis'

De grote onderwijswetten: Fundamenten van het moderne stelsel

De lager onderwijswetten uit 1801, 1803 en 1806 zorgden voor grote veranderingen: alle Nederlandse kinderen moesten worden opgevoed tot staatsburgers, kerken speelden niet langer een dominante rol, en onderwijzers mochten pas lesgeven na het volgen van een opleiding. Deze periode markeerde de overgang van kerkelijk naar staatsgezag over het onderwijs.

Grote pedagogen in klein bestek
Peter de Roode
Een praktisch overzicht van 53 belangrijke pedagogen die de onderwijsgeschiedenis hebben gevormd, inclusief kritische reflectie op hun theorieën en praktische toepassingen.

Schoolstrijd en verzuiling

In 1848 kreeg Nederland vrijheid tussen openbaar en bijzonder onderwijs door Artikel 23 in de Nederlandse Grondwet: openbare scholen vielen onder gemeenten en rijk, bijzonder onderwijs werd geleid door schoolbesturen. Deze schoolstrijd bepaalde decennia lang de Nederlandse onderwijslandschap en leidde tot het unieke verzuilde stelsel.

Spotlight: Jeroen Dijsselbloem

Als voormalig minister van Financiën brengt Dijsselbloem een uniek politiek-historisch perspectief op de onderwijsontwikkeling, waarbij hij de evolutie van het Nederlandse onderwijs plaatst in de bredere maatschappelijke context.
Jeroen Dijsselbloem
De onderwijsfamilie
Een persoonlijke reis door de Nederlandse onderwijsgeschiedenis vanaf de jaren '20, waarin Dijsselbloem via zijn familiegeschiedenis de grote ontwikkelingen in het onderwijs toelicht.
Boek bekijken
21,99
Dit product is uitverkocht

Democratisering en modernisering

In de jaren zestig voltrok zich een ware revolutie in het onderwijs waarbij nooit eerder zoveel kinderen de kans kregen om door te leren. Deze periode bracht een fundamentele verschuiving van selectief naar democratisch onderwijs, waarbij talent belangrijker werd dan afkomst.

Anja Swennen Gerda Geerdink
Vijftig jaar leraren opleiden
Een gedegen analyse van vijftig jaar ontwikkeling in de lerarenopleiding, cruciaal voor het begrijpen van de professionalisering van het onderwijsveld in Nederland.
Boek bekijken
36,50
Gratis verzonden | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Sociale ongelijkheid en onderwijsbeleid

Ondanks alle vooruitgang blijft sociale ongelijkheid een hardnekkig thema in de onderwijsgeschiedenis. Hoger onderwijs was aanvankelijk alleen weggelegd voor mannen, waarbij Aletta Jacobs (1854-1929) de eerste vrouw was die universitair onderwijs volgde en als arts promoveerde. Deze strijd om gelijke toegang blijft relevant.

Adriaan In 't Groen
Sociale ongelijkheid en onderwijsbeleid
Een diepgaande analyse van Van Kemenade's bijdragen aan het onderwijsbeleid, geplaatst in de historische context van de evolutie van het Nederlandse onderwijsstelsel.
Boek bekijken
32,-
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
De school is een compromis, zij is als zodanig een oplossing voor verbetering vatbaar, maar zal steeds een compromis blijven. Uit: Schoolpedagogiek

Hedendaagse uitdagingen in historisch perspectief

In de 20e eeuw werd het onderwijs meer gericht op de persoonlijke ontwikkeling van het kind, waarbij ieder kind dezelfde mogelijkheden tot ontplooiing moet krijgen ongeacht achtergrond. Deze principes blijven leidend, maar worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen zoals digitalisering en lerarentekort.

De bijlesgeneratie - 'Een schokkend boek'
Peter de Roode
Een schokkende analyse van hoe het bijlesonderwijs de meritocratie uitholt en sociale ongelijkheid in het onderwijs vergroot, een modern probleem met historische wortels.

Onderwijsvernieuwing en leiderschap

De geschiedenis toont dat onderwijsvernieuwing vaak van binnenuit komt. Moderne onderwijsleiders zoeken naar nieuwe vormen van pedagogisch leiderschap die aansluiten bij de historische traditie van onderwijsvernieuwing.

SPOTLIGHT: Rixta de Bode

Als oprichter van de Academie voor Ontspannen Onderwijs combineert De Bode praktijkervaring met historisch bewustzijn, waarbij zij laat zien hoe historische inzichten kunnen bijdragen aan hedendaags onderwijsleiderschap. Meer over Rixta de Bode
Rixta de Bode
Ramses en het geheim van krachtig leiderschap
Een unieke benadering van onderwijsleiderschap die historische ontwikkelingen gebruikt om hedendaagse uitdagingen in het Nederlandse onderwijs te begrijpen en aan te pakken.
Boek bekijken
29,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Het Onderwijsvragenboek Veel huidige onderwijspraktijken zijn historisch gegroeid - door hun oorsprong te begrijpen, kunnen we beter beoordelen welke tradities waardevol blijven en welke vernieuwing behoeven.

Van krijt tot digitaal: Methodische ontwikkelingen

De geschiedenis van onderwijsmiddelen vertelt een verhaal van continue innovatie. Ook leermiddelen, zoals schoolplaten en inhoudsmaten, en het schoolbord gingen een rol spelen binnen het onderwijs vanaf de 19e eeuw. Deze ontwikkeling zet zich voort in het digitale tijdperk.

Marcel Schmeier
Bordwerk en aantekeningen
Een fascinating blik op de evolutie van het schoolbord en bordwerk door de geschiedenis heen, exemplarisch voor hoe onderwijsmiddelen zich ontwikkelen met de tijd.
Boek bekijken
17,50
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen
Leren van binnenuit
Peter de Roode
Een visie op onderwijs die uitgaat van de kracht die docenten en leerlingen al hebben, gebaseerd op wetenschappelijke bevindingen en praktische toepassingen.

Pedagogische stromingen en hun historische impact

De onderwijsgeschiedenis wordt gekenmerkt door verschillende pedagogische stromingen die elkaar opvolgden en beïnvloedden. Van de traditionele klassikale methode tot moderne differentiatiebenaderingen - elke periode bracht eigen inzichten en uitdagingen.

Joop Berding Wouter Pols
Schoolpedagogiek
Een uitgebreide behandeling van de geschiedenis van het onderwijs met focus op de ontwikkeling vanaf 1800, waarbij pedagogische ideeën in hun historische context worden geplaatst.
Boek bekijken
62,95
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Greg Ashman
Dit is goed onderwijs
Ashman's werk biedt een internationale blik op onderwijsgeschiedenis en laat zien hoe historische ontwikkelingen in onderwijsmethoden nog steeds relevant zijn voor hedendaags goed onderwijs.
Boek bekijken
22,99
Gratis verzonden | Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Opleidingskunde - LEREN in het werk, rond het werk, voor het werk
Nico Jong
Een moderne kijk op opleidingskunde die laat zien hoe historische inzichten over leren en ontwikkelen kunnen worden vertaald naar hedendaagse werkcontexten en leertrajecten.

Conclusie: Lessen uit vijf eeuwen onderwijsgeschiedenis

De onderwijsgeschiedenis van Nederland laat zien dat onderwijs een dynamisch veld is dat voortdurend evolueert. Van de middeleeuwse kloosterscholen tot het moderne gedifferentieerde stelsel - elke periode bracht eigen uitdagingen en oplossingen. Het onderwijsbeleid na de oorlog richtte zich vooral op sociale betrokkenheid, morele verantwoordelijkheid en ontplooiing van het individu.

Deze historische bewustwording is essentieel voor iedereen die betrokken is bij onderwijs. Door te begrijpen hoe ons systeem is ontstaan, kunnen we beter anticiperen op toekomstige ontwikkelingen en waardevolle tradities behouden terwijl we innoveren waar nodig. De onderwijsgeschiedenis bewijst dat verandering constant is, maar ook dat elke generatie bouwt op de fundamenten die vorige generaties hebben gelegd.

Boeken over 'onderwijsgeschiedenis' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'onderwijsgeschiedenis'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden