trefwoord
Fouten: van taboe naar leerkans
We leven in een prestatiegerichte maatschappij waarin fouten liever worden weggestopt dan besproken. Toch blijkt uit onderzoek dat organisaties die open omgaan met fouten uiteindelijk beter presteren en innovatiever zijn. Het maken van fouten is niet alleen onvermijdelijk, het is ook essentieel voor leren en ontwikkeling. De kunst is om onderscheid te maken tussen verschillende soorten fouten en te weten hoe je ermee om kunt gaan.
De psychologie van falen
Waarom vinden we het zo moeilijk om fouten toe te geven? Het antwoord ligt deels in onze hersenen en deels in onze cultuur. We schamen ons voor onze missers en zijn bang voor de consequenties. Die angst zorgt ervoor dat fouten ondergronds gaan, waardoor de kans om ervan te leren verkeken wordt.
Boek bekijken
SPOTLIGHT: Remko van der Drift
Van vaste naar groei mindset
Het werk van psycholoog Carol Dweck vormt de basis voor een nieuwe kijk op fouten. Wie gelooft in ontwikkeling en veranderbaarheid - een 'groei mindset' - ziet fouten als leermomenten. In tegenstelling tot een 'vaste mindset', waarbij je denkt dat je capaciteiten vastliggen. Organisaties met een groei mindset presteren op de lange termijn beter omdat ze durven te experimenteren en te innoveren.
Toen ik het niet meer goed hoefde te doen ging het ineens veel beter. Uit: Fouten maken moed
Psychologische veiligheid als basis
In haar baanbrekende onderzoek ontdekte Amy Edmondson dat goed presterende teams juist meer fouten melden dan slecht functionerende teams. Niet omdat ze meer fouten maken, maar omdat teamleden zich veilig genoeg voelen om afwijkingen te melden. Dit concept van psychologische veiligheid blijkt cruciaal voor lerende organisaties.
Boek bekijken
SPOTLIGHT: Amy Edmondson
Radicale openheid in organisaties
Als mensen denken dat een fout hen zal worden aangerekend, melden ze de fout liever niet. Dit principe staat haaks op een cultuur van voortdurende verbetering. Organisaties die radicaal open zijn over fouten creëren juist ruimte voor leren en innovatie. Medewerkers durven risico's te nemen en hun nek uit te steken.
Boek bekijken
Spotlight: Frank Deuring
SuperFalen Tien procent van het succes van een organisatie hangt samen met hoe er wordt omgegaan met fouten. Focus op leren is belangrijker dan straffen bij het omgaan met missers.
Briljante mislukkingen herkennen
Niet alle fouten zijn gelijk. Een briljante mislukking is een poging om waarde te creëren waarbij geen vermijdbare fouten zijn gemaakt, maar het oorspronkelijke resultaat toch niet is behaald. Cruciaal is dat er wordt geleerd en dat deze leerervaringen worden gedeeld. Zulke mislukkingen kunnen zelfs waardevoller zijn dan het oorspronkelijke plan.
Boek bekijken
SPOTLIGHT: Paul Louis Iske
Fouten in de praktijk
De medische sector biedt bijzondere inzichten in het omgaan met fouten. Artsen werken dagelijks in situaties waarin fouten ernstige gevolgen kunnen hebben. Juist daarom is openheid over fouten in de gezondheidszorg van levensbelang. Hoe ga je als professional om met de impact van een fout die je hebt gemaakt?
Boek bekijken
De paradox van vooruitgang
Wie alleen streeft naar het steeds beter uitvoeren van bestaande taken, loopt het risico vast te lopen wanneer de omgeving verandert. Denk aan Kodak, dat zijn filmproducten bleef perfectioneren terwijl de wereld digitaal ging. Evolutie - in de biologie en in organisaties - is juist gebaseerd op 'foute kopieën' die bij toeval beter blijken te functioneren dan het origineel. Vooruitgang vergt zowel verbetering als de ruimte om te experimenteren en te mislukken.
Van theorie naar praktijk
Het ontwikkelen van een gezonde omgang met fouten begint bij leiderschap. Voorbeeldgedrag van de top is essentieel. Een directeur die zijn grootste fout deelt met het team, creëert onmiddellijk ruimte voor anderen om hetzelfde te doen. Concrete instrumenten helpen daarbij: van regelmatige check-ins tot het vieren van intelligente mislukkingen.
Goed fout Bij goed fout is er geen falen, alleen feedback. Door mislukkingen als vriend te zien in plaats van als vijand, groeit de mentale weerbaarheid en het leervermogen van individuen en teams.
Conclusie: de kunst van het goed fout zitten
De vraag is niet óf we fouten maken, maar hoe we ermee omgaan. Organisaties en individuen die de kunst van het goed fout zitten beheersen, onderscheiden zich door hun vermogen om te leren, aan te passen en te innoveren. Ze creëren psychologische veiligheid, maken onderscheid tussen verschillende soorten fouten en delen leerervaringen actief. Dat is geen pleidooi voor vrijblijvendheid of het accepteren van vermijdbare fouten, maar een oproep om fouten te benutten als bron van vooruitgang. In een snel veranderende wereld is die vaardigheid belangrijker dan ooit.