Een afdeling in een willekeurige organisatie bestaat uit medewerkers die er toe ‘veroordeeld’ zijn om er met elkaar iets moois van te maken. Op papier hebben deze mensen dus een gezamenlijk doel, maar om dat doel te bereiken is meer nodig. De teamleden moeten een eenheid gaan vormen; er zal een dynamiek moeten ontstaan. Dat gaat echter niet vanzelf.
Voor hen, deze teamleden, maar ook voor hun leidinggevenden –de teamleider-, schreef Van Aggelen Mindhacking voor teams. In zijn boek doet de auteur op pakkende wijze uit de doeken hoe teamleden effectiever samenwerken kunnen bewerkstelligen. Hij legt uit hoe gedrag door middel van Mindhacking-technieken kan worden beïnvloed.
Van Aggelen maakt met regelmaat gebruik van sportmetaforen. Niet zo gek aangezien het in de sport algemeen geaccepteerd en begrepen wordt dat teamleden moeten samenwerken om het gezamenlijke doel… winnen…. te bereiken. De auteur gebruikt op aansprekende wijze een achttal karikaturen om zijn stellingen over teamprestaties en dynamiek te illustreren.
Alle mogelijke thema’s die een betere dynamiek kunnen bewerkstelligen, maar zeker ook die de teamdynamiek negatief kunnen beïnvloeden, komen voorbij. Aangezien Van Aggelen een zeer toegankelijk schrijfstijl hanteert, leest ook dit boek zeer prettig en zet het aan tot daden!
Eerder schreef Van Aggelen het succesvolle en inspirerende Mindhacking, met Mindhacking voor teams maakt hij zijn techniek compleet en weet hij opnieuw te inspireren en te verrassen! Een ware aanrader voor teamleden én hun leiders.
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.