This is Marketing is Godins eerste boek in acht jaar na eerder achttien (ja, je leest het goed, 18!) bestsellers te hebben uitgebracht. Het boek helpt met het opnieuw realiseren waarom en hoe klein denken het nieuwe groot is. Hoe we moeten beginnen met de kleinst mogelijke markt. Voor creatieve ondernemers (en fotografen in het bijzonder) het volgende:
Het riskantste wat je kunt doen is middelmatige foto’s maken voor een gemiddeld publiek en dan je werk aan de massa aanbieden. In plaats daarvan, focus op de kleinst mogelijke doelgroep. Bijvoorbeeld die ene klant die je heel erg goed helpt met jouw werk, en dan magie voor hem of haar creëren. Zij zal dan doorvertellen over haar geweldige ervaring met jou. En drie van haar vrienden, collega’s of klanten naar je doorsturen.
Als je iedereen probeert te verleiden zaken met je te doen, dan heb je geen ruimte meer om die mensen te bereiken waar je werkelijk om geeft. En die om jou geven. Zodat je ze beter kunt dienen.
We willen allemaal werk doen voor mensen die erom geven wat je doet. Maar we struikelen over onszelf omdat we denken dat we een keiharde marketeer moeten zijn en de wereld moeten spammen. Gelukkig, de beste manier waarmee je je marketingdoelen bereikt is anderen helpen worden wie ze willen zijn.
Dit zijn enkele ideeën waar je volgens Seth mee aan de slag gaat:
- Werk doen dat er toe doet voor mensen die erom geven
- Maak dingen beter, maak betere dingen
- Dien de kleinst mogelijke doelgroep
- Dit werkt mogelijk niet
- In geval van twijfel, waar ben je bang voor?
- Positionering wordt gedaan als service voor je klanten
- Marketeers zorgen voor verandering. Geen verandering, geen marketing
- Als je als dit werk gaat doen, doe dan tenminste iets waar je trots op bent
- Hoe lek is je funnel?
- Waarom gaat iemand met je mee op deze reis?
- Persoonlijke en relevante berichten doen het altijd beter dan het andere soort
- Waar is het voor? Voor wie is het?
- Alles wat we doen is een vlag, en elke vlag vertelt een verhaal
- Gaan ze je missen als je er niet meer bent?
This is marketing is een prachtig en uitermate leerzaam handboek voor iedereen die een verschil wil maken in de maatschappij. Niet door de massa te dienen, maar die ene persoon die blij is met jou. En die het dan misschien doorvertelt. Zo vorm je een groepje fans die elkaar weer helpt aan inspiratie. En zo wordt de wereld steeds een stukje beter.
Over Michel Porro
Michel Porro is als co-auteur en medewerker van Seth Godin intensief betrokken geweest bij de totstandkoming van The Carbon Almanac. De klimaatalmanak is de Nederlandse vertaling van deze Engelstalige Carbon Almanac. Porro is fotograaf en geen deskundige. Hij is wel bezorgd over klimaatverandering en heeft samen met ruim 300 andere vrijwilligers dit toegankelijke handwerk geschreven.