De titel spreekt me aan en ook in het voorwoord door professor Wessel Ganzevoort met zijn woorden dat Moed zelden op de agenda staat van een managementoverleg of functioneringsgesprek wekken mijn oprechte nieuwsgierigheid: '.. ik heb vrijwel nooit meegemaakt dat in een bestuurskamer het thema moed geadresseerd werd. Het woord risico kennen we daar wel.'
De ondertitel van dit boek is 'Durven kiezen en volharden in BV Nederland'.
Bij Managementboek.nl kocht ik dit boek samen met haar nieuwste boek Factor Doen! Dit boek is in dit jaar, 2018, geschreven door Lipsius.
Ook het boek Factor Doen! heeft een prachtige en krachtige voorkant. De afbeeldingen zijn bijna silhouetten van Oosterse sporten. Beide boeken hebben een zachte kaft en bevatten net onder de 200 pagina's per boek.
De ondertitel van het tweede boek is 'Van willen naar doen in situaties die moed vragen'.
Bij beide boeken zit gratis het e-book bij inbegrepen. Het is wel noodzakelijk om hiervoor eerst een account aan te maken.
Het boek heeft een mooie start met een uitspraak van voormalig topschaatster Ben van der Burg: 'Er zit een gapend gat tussen voornemens en realiteit. De enige manier om dat gat te dichten is durven en doen. Gewoonweg doen en niet bang zijn onderweg fouten te maken en te leren.'
In beide boeken wordt regelmatig de vergelijking gemaakt met het boek Dromen Durven Doen van managementgoeroe Ben Tiggelaar. Die vergelijking is juist. Bij nader inzien gaat dat boek van auteur Tiggelaar over moed. Tijdens het lezen vraag ik me wel af in hoeverre de boeken van auteur Lipsius kunnen tippen aan het boek van Tiggelaar.
Lipsius gebruikt regelmatig verwijzingen naar moedige gebeurtenissen uit het (verre) verleden zoals tijdens veldslagen op schepen.
Het eerste boek is meer te omschrijven als een theorieboek. Het tweede boek richt zich meer op de praktijk.
Het eerste boek, factor moed, bestaat uit drie delen:
- het eerste deel: verkenning van moed
- het middendeel: kompassen, bruine broeken en de ego-wasstraat, door Claassen
- het laatste deel: durven en doen.
Het tweede boek, factor doen, bestaat uit de delen:
- eerste deel: jij – je doen – je moedfactor
- tweede deel: leiderschap, moed en effectiviteit
- derde deel: jij – de ander – je doe-factor
- vierde deel: je schatkist.
Van het eerste boek blijven mij twee dingen bij: het verhaal over de bruine broek door schrijver Claassen en de voorbeelden van (semi) bekende mensen over moed, die worden beschreven door schrijfster Lipsius.
Het bruine broek-verhaal is niet kort samen te vatten, maar de (aansprekende) strekking is dat het veel moed vereist om 'je schip op koers te houden'.
De voorbeelden van de bekende mensen zijn mooi illustratief aan de verschillende onderdelen van de hoofdstukken. Het 'waardewiel' dat in het derde deel wordt geïntroduceerd, afgeleid van de bekende Golden Circle van Simon Sinek, is een goed denkmodel.
Dit model komt terug in hoofdstuk 3 'De Gereedschapskist' van boek 2.
'Het kan helpen bij afwegingen die gemaakt moeten worden, zeker als er gestuurd moet worden in complexe of onvoorspelbare situaties.
Waarden die essentieel zijn, staan in het midden. Ze vertalen zich naar normen en deze vertalen zich weer naar gedrag. Om die stappen te zetten is het maken van keuzes onvermijdelijk.'
Van dit boek leer ik ook hoe vaak ik in het normale leven moed nodig heb. In vele gevallen toon ik die moed zonder erbij na te denken. In andere gevallen voelt het zwaar om die moed te verzamelen.
Het tweede boek spreekt mij meer aan, vanwege de praktische kant.
Elke hoofdstuk wordt ook afgesloten met een korte samenvatting en een 'om te doen', wat een kordate actielijst is. Soms is het confronterend hoe ons gedrag in elkaar steekt, rondom moed.
Graag deel ik enkele adviezen:
- Skip de gedachte dat je al deze adviezen pas toe gaat passen als je tijd hebt.
- Feel the fear and do it anyway
- Bepaal je koers aan de hand van de sterren, niet aan de hand van de lichten van passerende schepen.
- Wat je vandaag moet doen, moet je doen, zoals je morgen denkt dat je het had moeten doen.
In het tweede deel heeft het hoofdstuk over Moed & Leiderschap mijn belangstelling. Zij haalt daar een onderzoek aan van Steven Covey over zeven (en later acht) habits. Dit geleende gedachtegoed past bij dit boek.
Advies: degelijke boeken over Moed, waar zo expliciet niet vaak over wordt gesproken en geschreven. Ik zou dan aanraden beide delen te kopen, om het totaalplaatje te hebben.
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.
Over Annemiek Sierhuis
Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.