Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Ladder - 'Bomvol wijze lessen'

De Ladder van Ben Tiggelaar is een absolute aanrader. De ondertitel 'waarom veranderen zo moeilijk is én … welke 3 stappen wel werken' dekt de hele lading.

Annemiek Sierhuis | 2 juli 2018 | 3-4 minuten leestijd

Ik heb eerder Dromen Durven Doen van Ben Tiggelaar gelezen en was daardoor meteen enthousiast om zijn nieuwe boek De Ladder aan te schaffen. Het was niet een boek waar ik, inhoudelijk, naar op zoek was, maar tijdens het lezen vind ik het zo goed en verhelderend, dat ik het voor geen goud had willen missen.

Ben Tiggelaar (geb. 1969) is een bekende naam op het gebied van vernieuwende management-ideeën en -boeken, eigenlijk een managementgoeroe. Deze schrijver weet op een duidelijke en eenvoudige manier zijn inzichten uit te leggen aan zijn lezers en ook als spreker.

Het boek is buitengewoon goed. Alles draait om de driestapsladder van de hoogste trede 'Doel' naar beneden langs 'Gedrag' tot onderaan 'Support'. Vanaf de eerste bladzijde heeft Tiggelaar geen geheimen over zijn nieuwste inzichten. Het boek heeft ruim 130 pagina's en is lastig samen te vatten omdat de informatiedichtheid hoog is. Natuurlijk is er zeker een recensie over te schrijven.

Het boek eindigt met een praktijkgids voor gedragsverandering met 82 tips.

Wat voor mij de belangrijkste les is, die ik heb geleerd door het lezen van dit boek, is dat veranderen echt niet makkelijk is én als je al wilt veranderen dat het vaak al heel snel is te zien dat je je eigen succes of doelen onderuithaalt. Op het moment dat je niet weet welk gedrag je moet vertonen om je doel te bereiken, dan weet je ook verrassend snel dat je doel niet wordt bereikt. Mooi vind ik dat Tiggelaar spreekt over zijn voorkeur voor leerdoelen in plaats van prestatiedoelen. Leerdoelen stimuleren mensen en zijn veel minder gericht op het 'afrekenen van niet behaalde doelen'.

De laagste trede van 'support' lijkt eerst wat vaag of het lijkt erop dat je mensen moet zoeken die je gaan aanmoedigen in dit veranderingsproces. Dat klopt niet. Auteur Tiggelaar legt meteen rustig en duidelijk uit dat je jezelf kan supporten door eenvoudig een briefje bij je laptop te leggen of een bepaalde meting dagelijks in je smartphone te noteren.

In het boek wordt grondig uitgelegd hoe de ladder van boven naar beneden én andersom kan en moet worden beklommen.

Het boek zit bomvol met wijze lessen, zoals dat je beter maar één verandering(sdoel) tegelijk kan aanpakken; dat als je gedrag of een doel kan formuleren wat jij leuk vindt, de kans op succes gigantisch toeneemt; dat een negatief doel – zoals niet meer vet eten – een stuk minder effectief werkt; en dat kleine haalbare stappen zoveel meer waard zijn dan grote stappen die bij nader inzien niet te overzien zijn; dat teams echt het beste hun eigen doelen kunnen formuleren in plaats van opgelegd te krijgen van bovenaf, van het management.

Een aantal wijsheden uit het boek wil ik hier delen:

- Ons brein heeft een grote voorkeur voor gemak. Dat kun je slim gebruiken om nieuw gedrag te stimuleren. Maar de neiging tot gemak kan ook een valkuil zijn bij het maken van veranderplannen.

- Bereid je voor op de momenten van de waarheid. Train op lastige situaties.

- Drijvende en remmende krachten (bij support): de goede manier is het verminderen van de remmende krachten.

Ik vind het een prachtig model. Voor mij is de grootste eye-opener dat ik haast dezelfde dag van het formuleren van mijn nieuwe verandering / doel, al weet dat ik iets nastreef, wat ik niet kan of wil halen. Die energie kan ik mezelf besparen en ik kan meteen verder denken om haalbare veranderingen na te streven. Dat doe ik met plezier en zeker met de ladder van Ben Tiggelaar in mijn hand.

Advies: je moet De Ladder zelf gaan lezen en dan ga je er ook mee aan de slag!

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

Over Annemiek Sierhuis

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden