Startups zijn voortdurend bezig om hun bedrijf af te stemmen op hun doelgroep en de kansen in de markt. Helaas slijt deze markt- en klantgerichtheid eruit als een bedrijf wat langer bestaat en ‘gesettled’ is. En dat is jammer. Wil je als bedrijf groeien, succesvol worden en blijven, dan kun je veel leren van hoe starters het aanpakken. In dit boek geeft Hoogveld negen tips waarmee we het slimmer en effectiever kunnen aanpakken.
De wereld om ons heen verandert steeds sneller. De telefoon deed er maar liefst 75 jaar over om wereldwijd 50 miljoen gebruikers te krijgen. De radio deed dat in 38 jaar en de tv in slechts 13 jaar. Vandaag gaan dingen heel veel sneller, binnen 5 dagen liepen wereldwijd 50 miljoen mensen op straat te zoeken naar Pokémons!
Wil je als bedrijf voorkomen dat je binnen de kortste keren hopeloos achter de feiten aanloopt, dan zul je je manier van werken moeten aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. En juist daarin zijn startups nu heel erg goed. Bij startups is nog niet alles vastgelegd in processen en procedures. Durven mensen nog risico te nemen en initiatief te tonen. Bij startups zit het nog in de dagelijkse gang van zaken om voortdurend te luisteren naar de klant, te kijken naar de markt, en te testen wat wel en niet werkt. Fouten maken mag, sterker nog het moet bijna zolang je er maar van leert. En een afrekencultuur is een echte innovatiekiller.
Vijf jaar vooruit kijken om een vijfjarenplan te maken werkt niet meer. Facebook kijkt waar ze over dertig jaar willen staan en wat ze dan de komende 6 maanden moeten gaan doen om daar te komen. Elk half jaar bepalen ze opnieuw waar ze over dertig jaar willen staan. Op die manier sturen ze telkens weer bij om boven op de markt te blijven zitten. Snelheid en groei zijn momenteel de belangrijkste succesfactoren. Naast deze praktische tips staat dit boek nog boordevol andere handige tips waarmee je morgen direct in jouw bedrijf aan de slag kunt.
Hoogveld snapt waarom het belangrijk is om van jouw bedrijf een mean, lean concurrentiemachine te maken. Als expert in agile en lean heeft hij veel ervaring op deze gebieden en dat lees je in dit boek duidelijk terug. Je merkt dat hij als consultant en docent veel ervaring heeft in het uitleggen hoe dingen werken. Dat merk je vooral aan zijn heldere en vlotte schrijfstijl. Dit boek leest daarom lekker en ik heb het dan ook in één ruk uitgelezen. Wil jij met jouw bedrijf weer eens lekker ouderwets gas geven en bouwen aan meer omzet en groei? Dan kan ik je Denk als een startup van harte aanbevelen!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.