Bij het lezen van Provocatief coachen van Karin de Galan en Anneke Dekkers en het bekijken van de video’s schiet je herhaaldelijk in de lach en doe je als coach nieuwe ideeën op om cliënten op een speelse manier in beweging te krijgen. ‘Plaag je klant de goede kant op’ is niet voor niks de treffende ondertitel.
In drie stappen (delen) nemen de schrijfsters ons mee in de methode van provocatief coachen. Deel 1 beschrijft de basishouding en de basisvaardigheden van het provocatief coachen. In deel 2 worden achttien (!) provocatieve technieken beschreven en wordt helder uiteengezet welke technieken je in welke fase van het coaching gesprek kunt gebruiken. In deel 3 ten slotte worden de rollen en stijlen van de provocatieve coach aan de hand van een zelftest inzichtelijk gemaakt. Door deze zelftest in te vullen krijg je zicht op je eigen voorkeur als provocatieve coach; immers niet alle achttien technieken zullen elke coach evenveel aanspreken.
In een vierentwintigtal video opnames, gespeeld door vier ervaren coaches/therapeuten, worden oefeningen en technieken helder in beeld gebracht. Daarnaast bevat het boek negen oefeningen waarvan de antwoorden of soms alleen de antwoord-richtingen, om je op het goede spoor te zetten als coach, achterin het boek zijn opgenomen.
Niets houdt je tegen om meteen aan de slag te gaan!
Over Christel Deckers
Christel Deckers is een onafhankelijk denker, expert op het gebied van governance, change management, innovatie en digitalisering. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet onderzoek naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek.