Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Suits & Hoodies

Start-ups zijn allemaal succesvol en gevestigde bedrijven kunnen niet innoveren. Twee veelgehoorde misvattingen. De praktijk wijst uit dat slechts een handjevol start-ups echt succesvol wordt en dat veel grote bedrijven succesvol stand weten te houden. Om succesvol te zijn draait het volgens Quintin Schevernels om zeven essentials.

Sjors van Leeuwen | 11 maart 2016 | 4-5 minuten leestijd

Wat hebben geslaagde start-ups en succesvolle corporates gemeen? Quintin Schevernels beantwoordt die vraag in het boek Suits & Hoodies. Waarbij Suits staat voor (saaie) gevestigde bedrijven en Hoodies voor (hippe) start-ups. Schevernels werkte als ondernemer, adviseur, investeerder en manager in beide werelden en zag dat succesvolle start-ups en succesvolle bedrijven zoals Coca-Cola, Nike, Starbucks, GE, Philips, Virgin en Unilever veel overeenkomsten vertonen.

Schevernels vatte zijn praktijkervaringen en inzichten uit vakliteratuur samen in zijn ‘circle of succes' met zeven essentials. Zeven succesfactoren die vooral van toepassing zijn voor start-ups gezien de ondertitel van het boek: ‘Het geheim van de succesvolle start-up'.

Essential 1: groot dromen
Succesvolle bedrijven hebben extreem veel ambitie, jagen zeer grote doelen na, soms ogenschijnlijk onmogelijke. Zeker niet primair gedreven door omzet en winst. Vaak zeer inspirerende dromen.

Essential 2: vernieuwen
Succesvolle bedrijven zijn continue bezig met nieuwe ontwikkelingen, veranderingen en kansen die daaruit voortvloeien, steeds met als doel te zorgen dat het bedrijf morgen sterker en waardevoller is dan vandaag, dat het zich continu vernieuwt en aanpast.

Essential 3: product
Bedrijven in de cirkel van succes zijn geobsedeerd door de kwaliteit en toegevoegde waarde van hun product, of dat nou een website, app, dienst of fysiek product is. Het moet goed werken, heel goed. Klanten moeten tevreden zijn en terugkomen om het nogmaals te gebruiken. Liever zelfs: zo tevreden dat ze hun tevredenheid met anderen gaan delen.

Essential 4: cultuur
Er is een zeer uitgesproken manier van werken. Er zijn duidelijke normen en waarden binnen deze bedrijven, die verworden tot natuurlijk gedrag, tot de standaard manier van samenwerken. Deze cultuur is duidelijk voor medewerkers, niet vaag. Er is een duidelijke managementstijl. Medewerkers love it or hate it. Je voelt je er prettig bij of je gaat weg.

Essential 5: talent
Succesvolle bedrijven zijn extreem selectief als het gaat om welke mensen in het bedrijf mogen werken. Ze willen alleen de beste mensen in huis halen en houden. Ze doen geen consessies, investeren flink in human capital, geven talent de ruimte, geven verantwoordelijk. Vaak up or out.

Essential 6: focus
Succesvolle bedrijven zorgen ervoor dat tijd, energie en budget naar de zaken gaan waar het echt om draait. Heel bewust, heel gericht, zodat voor iedereen duidelijk is wat de koers is en wat er gedaan moet worden. Bij voorkeur meetbaar en transparant. Ook moet duidelijk zijn wat daar dus niet bij hoort. Ze durven te kiezen. Ze kunnen ‘nee' zeggen.

Essential 7: funding
Succesvolle bedrijven hebben voldoende financiële middelen om de investeringen te doen die nodig zijn voor het bereiken van succes. Ze regelen dat. Om te versnellen wanneer dat nodig is of om die ene cruciale overname te doen als de kans zich voordoet.

Als je boeken hebt gelezen van succesvolle (groei)ondernemers zoals Richard Branson (Virgin), Tony Hirsch (Zappos), Roland Kahn (CoolCat) of Kees de Jong (Blauw Research) dan zal je veel hiervan herkennen.

De zeven essentials komen in het boek uitgebreid aan bod. Aan de hand van voorbeelden, praktijkervaringen en concrete tips. Waarbij de auteur regelmatig de link legt naar bekende theorieën en modellen zoals productlifecycle, innovatieadoptiecurve, lean start-up, BCG-matrix en Net Promotor Scoe (NPS). Er passeren niet alleen een reeks bekende namen en praktijkcases de revue zoals Apple, Google, Zappos, Facebook en Kodak. De auteur schrijft ook over zijn eigen ervaringen bij bedrijven als Layar, 1%Club, De Telegraaf, Intermediair, VNU Media, Randstad en Tweakers. Daarbij komen niet alleen de succesverhalen aan bod, maar ook de minder geslaagde zaken. Het zijn met name deze persoonlijke ervaringen die het boek iets extra's geven. Ieder hoofdstuk sluit af met leestips voor artikelen en boeken om verder te lezen. In de bijlage vind je een eenvoudige Essential Scorecard waarmee je kunt inventariseren hoe goed jouw start-up initiatief scoort op de zeven essentials.

Ter inspiratie vind je overal in het boek citaten van succesvolle ondernemers en managementdenkers. Zoals dit interessante citaat van Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook, dat voor steeds meer sectoren en bedrijven van toepassing is: ‘There is no point in having a 5-year plan in this industry. With each step forward the landscape you're walking on changes. So we have a pretty good idea of where we want to be in six months and where we want to be in 30 years. And every other six months we take another look at where we want to be in 30 years to plan out the next six months.'

Suits & Hoodies is een goed leesbaar boek. Geschreven vanuit en voor de praktijk. Interessant voor lezers die zich bezig (gaan) houden met start-up initiatieven in nieuwe en bestaande bedrijven.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden