Sjors van Leeuwen
Indora Managementadvies
In Verboden voor klanten, wij houden van fans schrijven de auteurs dat het leuker en slimmer is om fans te hebben in plaats van gewone klanten. Fans zijn loyaler, minder prijsgevoelig en bevelen je aan bij anderen. Volgens de auteurs onderscheiden organisaties en merken met fans zich door drie zaken: Beleving, Betekenis en Bevlogenheid. Dus o.a. werken vanuit een hoger doel (‘why’) en authentiek, innovatief, anders, passievol en gastvrij zijn. De hoofdthema’s worden per hoofdstuk verder uitgewerkt in een inleiding, vertaling naar de praktijk, verwijzingen naar video’s en als laatste de belangrijkste lessen uit de praktijk. In het boek veel aandacht voor de ervaringen van succesvolle ondernemers. Variërend van Aad Ouborg (Princess) en Eric Treurniet (2theloo) tot Michel Muller (Routemobiel) en Karel van Eerd (Jumbo). Verwacht geen diepgravende theorieën of hele nieuwe inzichten. De auteurs willen vooral hun passie voor fans delen en inspireren en daarin zijn ze prima geslaagd.
7,5
Josephine Pieters
ICH Pneumatiek Specialist, P&O-Verkoop Manager
We leven in tijden van snelle verandering. De meeste bedrijven hebben een geweldige website, alles goed voor elkaar, snelle leveringen en de juiste prijzen. Maar waarom kopen onze klanten bij ons? Hoe behouden wij onze relaties?
Het combineren van beleving, betekenis en bevlogenheid. Wat verwacht een klant van jouw bedrijf en kun je deze verwachting waarmaken? Overtref de verwachting van je klant, zet een klacht om naar een compliment en leg je klant in de watten. Zorg tevens voor je eigen medewerkers en probeer je eigen passie over te brengen. Kortom, beteken iets voor een ander.
Verboden voor klanten, wij houden van fans leest makkelijk weg en heeft een aantal video’s als aanvulling. Je krijgt een kijkje achter de schermen van andere bedrijven, zoals: Jumbo, Hema en Bavaria. Deze gepassioneerde ondernemers denken anders. Ze zijn overtuigd van de kracht van hun eigen medewerkers. Geloven in je eigen bedrijf; Positief – Passie – Persoonlijk.
8,5
Annemarie Gerbrandy
Journalist/tekstschrijver bij Klare Taal
Dit boek heb ik aangeschaft omdat de titel mij nieuwsgierig maakte. Waarom geen klanten maar fans? Hoe bereik je dat en welke rol spelen de drie B’s Beleving, Betekenis en Bevlogenheid daarin?
De auteurs stellen met het boek de nieuwste inzichten te geven over beleving, betekenis en bevlogenheid. De vraag is of dat waar is. Prettig is wel om de theorie op een rij te hebben. Vooral het hoofdstuk over het verbinden van de drie B’s biedt interessante inzichten.
Ik heb het boek met plezier gelezen. Vooral de verhalen van bekende ondernemers en persoonlijkheden waren inspirerend. Praktijkvoorbeelden doen het altijd goed, zeker wanneer je met de inhoud in de praktijk aan de slag gaat. Leuk extraatje zijn de video’s die de tekst ondersteunen.
Het boek richt zich vooral op ondernemers en managers van bedrijven en organisaties. Zzp’ers zullen zich er minder in herkennen. Terwijl deze groep op de arbeidsmarkt juist groeiende is. Dat zie ik toch als een gemiste kans.
7,5
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.