Marcolien Huybers heeft haar boek op een prettig overzichtelijke manier opgebouwd. Na een hoofdstuk over visies op leren volgen vier hoofdstukken waarin zij wat uitvoeriger stilstaat bij het ontwerpen van trainingen, het begeleiden van processen en didactische werkvormen en bij de trainer als persoon. Een bijlage met dertien nuttige instrumenten en een beknopte literatuuropgave ronden het geheel af. Duidelijkheid kenmerkt ook de opbouw per hoofdstuk. Na een korte inleiding volgt een aantal paragrafen die steevast met het woordje ‘hoe’ beginnen: ‘Hoe formuleer je leerdoelen?’, ‘Hoe kies je didactische werkvormen?’, ‘Hoe geef je feedback?’ Waarmee nog maar eens duidelijk gemaakt wordt waaraan het boek zijn titel ontleent.
Door die opzet onderscheidt Huybers’ HOE-boek zich van de meeste andere vakliteratuur voor trainers, bijvoorbeeld het populaire Trainingen ontwerpen van Karin de Galan. Daarmee is echter niet gezegd dat het ook dezelfde rijkdom biedt. Doordat Huybers’ inleiding meer beschouwend dan informatief is, wordt het niet duidelijk of zij zich met name op beginnende of juist meer ervaren trainers richt. Ik gok op de eerste groep; ervaren trainers hoef je niet te vertellen hoe je met weerstand omgaat, feedback geeft of een rollenspel begeleidt. En juist die beginnende trainer heeft behoefte aan meer praktische tools dan Huybers biedt; vooral meer opdrachten.
Waar je als (beginnende) trainer met De Galans ‘Trainingen ontwerpen’ een heel eind zult komen zonder deskundige begeleiding, lukt dat met het HOE-boek vast en zeker niet; daarvoor heeft het te veel het karakter van een trainingsreader behouden. En dat gemis maak je niet zo gemakkelijk goed, tenzij je besluit snel een vermeerderde herdruk uit te brengen of een website met oefenmateriaal aan te bieden. Dat gebeurt met studieboeken vaak genoeg, dus waarom zou dat niet een nuttig advies tot slot van deze bespreking kunnen zijn.
Over Bert Peene
Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.