Ik herinner me dat ik het boek uit een opvallende verpakking pakte en dat de confetti me tegenmoet kwam. Met een vrolijk, persoonlijk briefje erbij. Feestgevoel! Een ontzettend leuk en onverwacht presentje was het, gepersonaliseerd en wel.
PR strategie
Nu ik dit boek een jaar na dato bewust tot me neem - ik lees het aandachtig omdat ik inzichten op wil doen om mijn huidige tweede boek goed te laten landen - realiseer ik me des te meer dat de wijze waarop ze dit boek aan mij aanboden onmiskenbaar heeft bijgedragen aan het bestsellerschap van hun boek en bewust onderdeel was van de PR strategie. Wat prima is!
Strekking
Wat ik steengoed vind aan het boek is dat zowat alle tips en tricks die Meindersma en De Wit geven door henzelf in praktijk zijn gebracht. Het is henzelf gelukt dit boek als ik me goed herinner 1 dag op plek 1 te krijgen bij managementboek waardoor ook zij de felbegeerde, traditionele taart van managementboek hebben kunnen oppeuzelen.
Ze vinden het belangrijk te vermelden dat het behalen van de eerste plek op een eerlijke wijze gebeurd is. Zo’n aanpak ‘gunnen’ ze andere auteurs ook, om zo het boekenverkoopspeelveld transparant, fair en rechtvaardig te houden.
Ze stellen zich kwetsbaar op in het boek en benoemen hun eigen brilliant failures onomwonden. Zoals het niet consistent opvolgen van hun eigen vooraf bepaalde marketingstrategie. Waartoe ze mede door de ervaringen opgedaan bij hun eerdere boeken waren gekomen.
Je leest dat er vele wijzen zijn om de nummer 1 plek bij managementboek te bemachtigen. Wat je er minimaal voor nodig hebt? Een kwalitatief boek dat voorziet in een behoefte (zo ongeveer de woorden van Jos Burgers), een boek dat niet de hele wereld aanspreekt, maar ook niet een superkleine niche. Daarnaast moet de schrijver - meer de schrijver dan de uitgever zo blijkt - z’n stinkende best doen het boek te promoten (na het schrijven begint het echte werk eigenlijk pas, ik herken het).
Intiem
Eerder las ik al behoorlijk wat boeken over hoe een boek te schrijven en te vermarkten. Niet eerder echter las ik een boek dat zo compleet, praktisch toepasbaar en op basis van zowel theorie als eigen ervaring geschreven is. De meeste boeken in dit genre richten zich ofwel op hoe een boek te schrijven, ofwel hoe het promoten ervan dient te gebeuren; dit boek doet beide. Overigens, een boek dat in de buurt komt is het prettig leesbare boek van Geerhard Bolte van uitgeverij Haystack, Zo schrijf je een goed managementboek.
Ze beginnen hun boek slim met een aantal endorsements, zeg maar aanbevelingen, van mensen die dit boek aanbevelen. Een principe van Cialdini: laat anderen zeggen hoe goed ze je vinden. Ze lopen vervolgens de marketing P’s langs (product, prijs, plaats, promotie) en tussendoor laten ze bestsellerschrijvers aan het woord die een behoorlijk intiem inkijkje geven in hun bestselleraanpak.
Definities
Ze laten een aantal definities van ‘bestseller’ voorbij komen, om te concluderen dat er geen unanieme overeenstemming over is in de wereld van de boeken. Ik lees over hoe geld te verdienen aan een boek en dat het perspectief dat je kiest bepalend zou moeten zijn voor je persoonlijke strategie en uitvoering. Simpel gezegd: als het boek onderdeel is van het uitbouwen van je autoriteit als specialist, dan is het misschien wel prima als je per boek slechts beperkte royalty’s ontvangt. Want het boek zorgt voor sprekersklussen, ontwikkeling van je business enzovoorts. Kijk dus meer lange termijn en ga niet voor instant gratification, zo denk ik hier te lezen. Het boek als vliegwiel, iets wat ik zeer zeker van mijn eerste boek Laat je niet kiezen herken.
Tussendoor komen mensen als Elke Wiss, bekend van Socrates op sneakers waarvan er al meer dan 100.000 zijn verkocht, aan het woord. En Jos Burgers, die vertelt wat een uitdaging het is om met weinig woorden heel veel te zeggen en ook nog eens te komen tot een boek dat lekker loopt.
Afdronk
Het Bestsellerboek is een heerlijk toegankelijk boek dat niet alleen voor auteurs een uitermate nuttig document is, maar ook voor geïnteresseerden die willen weten hoe je in de boekranglijsten komt. Je leest het, als je snel bent, met een goed uur uit, terwijl het boordevol praktische maar ook diepgaande kennis zit. Het duo Meindersma en De Wit staan vanuit hun uitstekend gemixte achtergrond garant voor een fikse dosis kennis en ervaring. En een onafhankelijke kijk op bestsellers, waarbij ik hier en daar wat spot en cynisme denk te detecteren als het gaat om het bemachtigen van een nummer een positie. Al geeft Meindersma eerlijk aan dat ook zij een sucker voor ranglijsten is en het ego z’n rol heeft. Lezen dus!
Over Danny Mullenders
Danny Mullenders is assessmentpsycholoog, coach, auteur en spreker. Als expert op het gebied van organisatiepsychologie helpt hij mensen, teams en organisaties hun keuzeruimte te zien én benutten. Hij ontwikkelde zich tot een van Nederlands meestgelezen psychologen en coaches. Hij schreef de # 1 bestsellers Daarom doen ze dat en Laat je niet kiezen. Op dit moment schrijft hij aan zijn derde boek.