‘Heerlijk verhelderend! Dit boek laat precies zien wat er, naast ijzersterke inhoud, allemaal bij komt kijken om van een goed boek een echte bestseller te maken en die felbegeerde nummer 1-positie te bereiken. Vlot geschreven, veel praktische informatie en waardevolle verdieping in interviews’. Goed, tot zover de ultrakorte review die ik schreef nadat auteur Charlotte Meindersma mij vroeg om een mening te geven. Die prijkt inmiddels voor in het boek, wat uiteraard een vereerd gevoel geeft. Hoe ik tot die lovende mening kwam? Dat leg ik graag uit.
De sleutel
Toen ik de voorpublicatie las werd ik met de pagina enthousiaster. Met drie bestsellers die van mijn hand verschenen weet ik dat er heel wat komt kijken om een echt goed boek te schrijven. Of beter gezegd: om een echt goed boek op je naam te hebben staan. Want het gaat om veel meer dan enkel het schrijven. Juist om de tal van kleine en grote dingen die naast het schrijfproces bijdragen aan een succesvol boek. In de jaren dat ik jurylid en -voorzitter was voor de ‘Managementboek van het Jaar’-verkiezing las ik elk jaar zo’n 80 boeken die waren verschenen. En bij sommige dacht ik: ‘Wat een geweldig boek, hoe kan het dat ik deze titel nog niet eerder ergens voorbij heb zien komen?!’ Dat zat hem er dus veelal in dat de aandacht voor het boek ontbrak. Dijk van een inhoud, weinig promotie. Terwijl daar een belangrijke sleutel zit voor het succes.
Geen geheimen
Nu is het uiteraard ook weer niet zo dat je enkel met een grote hoeveelheid promotie de bestsellerlijsten bestormt. Want het begint uiteindelijk met de meerwaarde van wat je te vertellen, uh…. schrijven hebt. Daarnaast zijn de titel en cover een niet te onderschatten onderdeel van een letterlijk en figuurlijk opvallend boek. Zaken als omvang, de vormgeving van het binnenwerk, waar het boek verkrijgbaar is en meer zijn eveneens van belang. Al deze – en nog veel meer – elementen komen in Het Bestsellerboek aan bod. Gelardeerd met interviews waarbij ook andere experts hun inzichten delen.
Hacks
Erg leuk vind ik het onderdeel met Managementboek-hacks, waarin je ontdekt hoe je een hoge positie in de Top 10 van Managementboek.nl kunt behalen. Geen valse trucjes, wel de geheimen die je wilt kennen om dat voor elkaar te krijgen. Voeg er dan nog een flinke dosis promotie aan toe en de kans is heel groot dat een boek gekroond gaat worden tot bestseller. Charlotte en haar medeauteur Hanneke de Wit geven er in ieder geval enorm veel tips voor.
Het lezen van dit boek enthousiasmeert naar mijn mening elke beginnende en ervaren managementboekenschrijver. Geschreven door twee vakvrouwen op zo’n manier dat de energie van het papier afspat!
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.