Wat ik ook wist, is dat ik Het Bestsellerboek op LinkedIn uitvoerig voorbij heb zien komen. Dit is ook meteen één van de tips van de auteurs, Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit: er net zo vaak over posten dat je je er ongemakkelijk bij voelt. En dat heb ik geweten, want LinkedIn-connectie Hanneke heeft dit méér dan consequent gedaan.
Vooronderzoek
Kortom, alvast wat voorwerk doen voor het boek dat alleen nog in mijn hoofd bestaat, kan dus geen kwaad. Al gauw wordt duidelijk dat het om de promotie van je kakelverse managementboek gaat en niet om hoe je er eentje schrijft. Had ik kunnen weten, als ik niet in vakantiemodus het boek had aangevraagd. Niet erg. Want de promotie hoort óók bij het schrijven van een boek. En daar kom je in Het Bestsellerboek alles over te weten.
Ik heb een marketingachtergrond dus bepaalde aspecten waren geen nieuws. Maar er staan zeker nog genoeg tips in waar je niet zo één, twee, drie aan denkt. Sterker nog, waar je nog nooit over nagedacht hebt. Ook niet als marketeer. Het boekenwereldje blijkt een wereld op zich. En doet me denken aan de muziekwereld met ranglijsten. En sneue artiesten die hun eigen cd’s opkopen om zo de hoogte van hun plek erop te beïnvloeden.
Interviews
Wat ik een leuke afwisseling vind in het boek zijn de eerlijke inkijkjes die verschillende bestsellerauteurs je geven in de promotie van hun eigen bestseller. Het voorkomt dat ik als groentje straks dezelfde fouten maak. En zorgt ervoor dat ik mijn eigen versie van hun winnende strategieën kan inzetten.
Ook het hoofdstuk ‘geld verdienen aan je boek’ is boeiend. Wordt het een investering of zijn het kosten? Zie je je boek dus als een verdienmodel of als een marketingtool? Daar ga ik mijn hoofd nog een keer extra over buigen als het zover is.
Het enige waarvan ik na drie keer dacht: nu weet ik het wel, is een opmerking over de slagroomtaart van Managementboek als je op 1 komt in hun lijst. Blijkbaar is dat nogal een ding. Maar dat begreep ik na één keer lezen ook al. Ach, wie weet wordt het voor mij ook een doel op zich tegen de tijd dat ik me bezig ga houden met lijsten en taarten.
Tot slot
Het lezen van Het Bestsellerboek was absoluut een goede tijdsinvestering. Het heeft me ervan bewust gemaakt dat ik bepaalde beslissingen het liefst zo vroeg mogelijk in het proces moet nemen. Dit gaat mij uiteindelijk tijdwinst opleveren. Het is ook een fijn naslagwerk voor als mijn boek (hoor mij..!) eenmaal geschreven is. En er een ISBN-nummer, een omslag en eerste druk moeten komen. Het allermooiste vind ik wel dat ik na het lezen van dit boek weet waar ik een (niche)boek over wil schrijven. Of eigenlijk is het ‘we’, want ik ga het samen doen met een oud-collega. Wordt vervolgd…
Over Dymph Neeteson
Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.