Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Decathlon, ons verhaal - Vooral interessant voor betrokkenen

 De retorische vraag ‘Willen we over 100 jaar nog bestaan?’ zorgde begin 2014 voor de aanvang van radicale veranderingen bij Decathlon. Decathlon, ons verhaal bevat het verhaal vanuit de invalshoek van medewerkers van Decathlon.  

Eric van Arendonk | 16 februari 2022 | 2-3 minuten leestijd

De retorische vraag ‘Willen we over 100 jaar nog bestaan?’ zorgde begin 2014 voor de aanvang van radicale veranderingen bij Decathlon. Decathlon, ons verhaal bevat het verhaal vanuit de invalshoek van medewerkers van Decathlon.

In Decathlon, ons verhaal komen vele medewerkers aan het woord over nieuwe beslissingen, een nieuwe manier van samenwerken en humane (r)evoluties. De Covid pandemie versterkt de versnelling nog eens, zo lezen we.

Platte organisatie

Samengevat beschrijven de medewerkers twee processen. Aan de ene kant is er het transformatieproces van een sterk hiërarchische organisatie naar een vorm waar de verantwoordelijkheden heel laag in de organisatie worden geplaatst. Met als gevolg dat de organisatie een stuk platter wordt. De ervaringen van medewerkers in dit proces worden in het boek uitvoerig besproken. Waarschijnlijk is dit deel heerlijk om te lezen voor medewerkers van Decathlon. De titel vermeldt tenslotte ook: 'ons verhaal'. Maar voor een buitenstaander gaat het op een gegeven moment vervelen. Het is veel van hetzelfde.

Covid

Het tweede proces, of beter gezegd: de tweede situatie die beschreven wordt, is de grote marktverandering die er plaatsvond door de opkomende Covid pandemie. Met als gevolg dat winkels plotsklaps moesten sluiten en de omschakeling naar online verkoop moest plaatsvinden. Daar was men bij Decathlon totaal niet op voorbereid. Het transitieproces op weg naar nieuwe relevantie is dan nog in volle gang. Je leest hoe een bewegende organisatie daar mee omgaat. Beide processen kruisen elkaar ook soms, wat de nodige wrijving met zich meebrengt. Ook hier geldt dat het boeiend is indien je nauw betrokken bent bij de Decathlon organisatie en/of minimaal met retail. Mooi is te lezen dat er veranderingen een andere dimensie krijgen indien er geen andere keuze is. De winkels moesten dicht en tevens was de online vraag naar sportartikelen groot. De organisatie was daar totaal niet op ingericht. Je ziet dan hoe flexibel retail kan zijn, hoewel je toch echt kunt spreken van een grote organisatie.

Al met al bevat Decathlon, ons verhaal vooral persoonlijke verhalen. Het is niet echt een inhoudelijk marketing-/managementboek. Prima als relatiegeschenk voor betrokkenen en voor in het kerstpakket van de medewerkers van Decathlon.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden