strong>De waarde van goede zorg is niet te onderschatten. Heb je het nodig, dan is goede zorg enorm waardevol. Maar heb je het niet nodig, dan krijg je veelal te maken met een andere kant van waarde: een flink prijskaartje. In Nederland besteden we een steeds groter deel van het bbp aan de zorg. Op allerlei manieren en via allerlei instanties wordt er geprobeerd om de kosten terug te dringen zonder de toegevoegde waarde van goede zorg te verliezen.
Het boek Briljante businessmodellen in de zorg van Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer op ’t Hoog, doet een goede poging om de zorg te verbeteren en de kosten te reduceren. In een zogenoemd ‘briljant businessmodel’ komen winst, loyale klanten, bijdragen aan de maatschappij en tevreden medewerkers samen. De auteurs kwamen erachter dat organisaties met een dergelijk businessmodel een aantal kenmerken delen:
1. Ze zijn gedreven vanuit visie en merkpositionering.
2. Ze zijn volhardend in het businessmodel.
3. Ze zijn baanbrekend voor en door stakeholders.
Het boek bestaat voor tachtig procent uit beschrijvingen van twintig casussen. Deze casussen zijn geclusterd rondom thema’s in de Nederlandse zorgsector waar doorbraken nodig zijn. In sommige casussen worden de nieuwste technologieën toegepast, in andere zijn de methoden juist al decennia oud. Van alle tijden kan geleerd worden om de zorg te verbeteren.
Na het beschrijven van de casussen ontdekten de schrijvers nóg een kenmerk van deze succesvolle organisaties: leiderschap. Er is goed leiderschap nodig om door te breken en baanbrekend te blijven, om soms harde keuzes te maken en terug te keren naar de visie en positionering en om de balans te vinden tussen vasthouden aan wie je bent en mee te gaan met de nodige veranderingen.
Bijzonder is dat de schrijvers al hun bevindingen online beschikbaar hebben gesteld (www.wikibusinessmodels.com/filtered-bbms/Zorg). Hiermee bieden ze lezers de mogelijkheid om verder te kijken dan alleen de visie en inzichten van de auteurs, want iedereen wordt uitgedaagd om de informatie aan te vullen. Helaas komt deze ambitie nog niet echt van de grond: er is online weinig interactie te zien.
Concluderend is te stellen dat het boek triggert om na te denken over ‘win-win-win-winsituaties’. Om zelf volgens een briljant businessmodel te werken of aspecten ervan te implementeren in de eigen omgeving. Als je werkzaam bent in de zorg, lees dan absoluut dit boek. Als je niet in de zorg werkt, maar wel op zoek bent naar inspiratie voor een briljant businessmodel: lees dit boek en laat je inspireren.
Over Theo Sikkema
Theo Sikkema is adviseur bij Adviestalent. Hij is geïnteresseerd in samenwerken, verbinden en vernieuwen, en gebruikt daarbij kennis uit zijn achtergrond in de internationale samenwerking en concurrentiekracht. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.