Als u een manager bent die zich bezighoudt met uitbestedingsvraagstukken, een verkoper die services aanbiedt voor bedrijven of de eigenaar van een bedrijf dat services wil outsourcen, dan is dit een goede basis om een geïnformeerde keuzes te kunnen maken over uw sourcingsvraagstukken. ‘Het Regiebureau’ begint met de definities van een regiebureau en waarom men er aan zou willen beginnen. Daarbij worden de onderdelen en verwachtingen goed opgesteld en de onderliggende ideeën uitgewerkt. Deel twee gaat over het opstarten van een regiebureau. Hierbij ligt de focus op continue verbetering door middel van de Deming-Cirkel en samenwerking tussen de wensen van de interne klant en de wensen van de (interne/externe) leverancier van de dienst. Het derde deel gaat over het verbeteren van de inrichting van het regiebureau. Hierbij gaat het meer om governance en vormen van inrichting in het regiebureau. Hierdoor gaat de focus meer naar het juist managen van het regiebureau. Door dit boek is mij duidelijk geworden wat de vormen zijn van regiebureaus en hoe deze binnen een organisatie fungeren. Daarnaast is ook het proces naar volwassen worden van een regiebureau goed beschreven. Ik heb met één ding moeite tijdens het lezen van het boek, er wordt in mijn ogen te weinig uitgelegd en te veel opgelegd. Hoewel alle delen van het boek samen een logisch kloppend geheel maken mis ik de onderliggende verbanden en principes die het verhaal ondersteunen. Na het lezen van het boek heb ik nog de volgende notities die ik wil benoemen: · Het boek is gemakkelijk te lezen · De diagrammen die gebruikt worden zijn handig en gemakkelijk te begrijpen · Van alles dat omschreven wordt is een praktisch nut te herkennen Als u geïnteresseerd bent in outsourcing vraagstukken of als u te maken heeft met regiebureaus of outsourcing dan raad ik u dit boek zeker aan.
Recensie
Het regiebureau - Kernprincipes voor sturen op resultaat
‘Dit boek is een samenvatting van wat je allemaal tegenkomt bij het ontwikkelen, bouwen, vormgeven, verbeteren van effectief sturen op het resultaat van de op afstand geplaatste diensten door verzakelijking.’ Zo staat te lezen in ‘Het regiebureau, kernprincipes voor het sturen op resultaat’ In mijn ogen hebben de auteurs hun doel behaald.