Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Is jouw bedrijf wel MerkWaardig genoeg?

‘Is jouw bedrijf wel MerkWaardig genoeg?’ is een plezierig geschreven boek dat aanzet, stimuleert en motiveert om in actie te komen. Om in te spelen op de veranderende werkelijkheid.

Hanneke Tinor-Centi | 17 juni 2015

Verwacht geen aardverschuivingen of revolutionaire nieuwe inzichten, die tref je niet aan. Ik beloof echter wel dat het, na het lezen van dit boek, kriebelt om aan de slag te gaan. Dat is de kunst van Klaarenbeek. Hij heeft kans gezien om met bestaande recepten een dusdanige aantrekkelijk en smakelijk gerecht voor te schotelen dat je niet kunt wachten om eraan te beginnen! Met ‘Is jouw bedrijf wel MerkWaardig genoeg?’ komt Klaarenbeek met een vervolg op zijn ‘Ben jij wel MerkWaardig genoeg?’ Klaarenbeek gaat in dit nieuwe boek in op de bedrijfskundige aspecten van MerkWaardigheid. Hij stelt dat de waarde van een merk wordt bepaald door de klant: hoe ervaart hij of zij jouw merk? Hij legt uit dat merken en merkbeloften helpen om je als bedrijf te onderscheiden, om helder te maken waar klanten op mogen rekenen. Komt je boodschap goed over, dan ontstaat er onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Daarbij geeft hij aan dat in MerkWaardige bedrijven alles met elkaar moet corresponderen: marketing, kwaliteitscontrole en HR zijn er geen afdelingen, maar vaste onderdelen van de core-business. Bedrijven die ervoor kiezen heel expliciete beloften te doen aan hun klant, zorgen daarmee dat ze zowel in- als extern waarden, normen en spelregels hebben waarmee ze klanttevredenheid kunnen borgen. Klaarenbeek illustreert zijn verhaal met een aantal praktijkvoorbeelden van bekende merken. Via zijn voorbeelden toont hij aan dat het een kwestie is van de basisprincipes van een merk vaststellen, deze daadwerkelijk in de praktijk te brengen en dat jarenlang vol te houden. Duidelijk is dat succes niet komt aanwaaien, maar het resultaat is van een proces. Klaarenbeek gaat vervolgens in op het meten van de beleving van de merkwaarde en laat bestaande rankings zien, zoals de jaarlijkse Top 100 van onmisbare merken (EURIB) en de Best global brands op basis van financiële waarde (Interbrand). Specifiek neemt hij de lezer mee in zijn eigen MerkWaarde Matrix©, waarin de uitkomsten van het klantonderzoek in retail, bij restaurants en bij dienstverleners in vier kwadranten staan gepositioneerd. Hierdoor wordt duidelijk wat klanten in de desbetreffende bedrijfstak als 'basic' of echt als meerwaarde ervaren en tegelijkertijd of de verwachtingen worden waargemaakt. Dat zorgt ervoor dat je ziet welke aspecten als goed worden ervaren en welke het 'wow-effect' veroorzaken. Ook toont het aan op welke criteria beneden verwachting wordt gepresteerd en waar klanten ontevreden zijn: het 'knock out'- en het 'kansen'-gebied. Als lezer word je nieuwsgierig gemaakt hoe het nu zit met je eigen bedrijf en aangespoord om dit zelf te gaan onderzoeken. Kasper Klaarenbeek is veelgevraagd spreker, trainer en businesscoach voor ondernemende organisaties. In 2013 stond hij in de Speakers Academy top 100 van meest gevraagde sprekers. Op een vriendelijk-confronterende manier werkt hij met zijn klanten aan concrete resultaatverbetering. De nieuwe werkelijkheid vraagt scherpte, de bereidheid om te veranderen, keuzes te maken en beweging te realiseren. Kasper Klaarenbeek slaagt er met dit boek in die scherpte op te roepen bij de lezer. Hij daagt je op een zeer toegankelijke wijze uit om met de door hem geboden MerkWaardige inzichten aan de slag te gaan.

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden