De auteur van '52 patroondoorbrekende denktechnieken voor managers' is een zelfstandige consultant en boeken van dergelijke auteurs bekijk ik altijd met de nodige scepsis. Mijn ervaring leert me dat deze boeken eigenlijk twee kanten op kunnen gaan; of ze zijn een veredelde reclamefolder waar te vaak een verwijzing gemaakt wordt naar de diensten van de auteur (lees: consultant). Vaak ontbreekt het dan aan diepgang en blijft het bij het specialisme van de consultant.
Soms kom je gelukkig ook een andere categorie boeken tegen. De consultant ontstijgt dan zijn werkterrein en is er op uit om werkelijk kennis te delen. Dit zijn de betere boeken en eigenlijk een veel betere reclame dan de eerste methode. Dit boek is van de laatste categorie.
De auteur deelt kennis en ervaring omtrent het komen tot besluitvorming en visie in teams. Het boek is praktisch opgesteld en geeft per denktechniek aan wat de moeilijkheidsgraad is en de tijd die nodig is om een dergelijke techniek in te zetten. Daarnaast zijn de denktechnieken ontwikkeld vanuit twee essentiële verantwoordelijkheden van managers.
Enerzijds is dat het zorgen voor een transparante, scherpe visie en gezamenlijke beeldvorming en anderzijds is dat het nemen van gezamenlijk gedragen beslissingen. Deze twee worden gecombineerd met twee manieren voor het benaderen van het probleem, namelijk de rationele, logische manier en de meer intuïtieve, creatieve en innovatieve manier.
Dit alles leidt tot een indeling van vier vertrekpunten waarin de 52 denkmethodieken zijn opgesloten. De grondslag voor deze indeling ligt in een behoorlijke literatuurstudie op het gebied van neurowetenschappen. Momenteel ben ik me meer aan het verdiepen in de neuromarketing en ik was onder de indruk van de literatuurlijst achterin het boek omtrent dat onderwerp. Zoals ik al aangaf wordt iedere denktechniek voorzien van een moeilijkheidsgraad en de tijdsduur die de techniek nodig zal hebben.
De moeilijkheidsgraad loopt uiteen in vijf stappen van zeer eenvoudig tot aan procesbegeleiding. Even was ik bang dat de moeilijkheidsgraad de escape voor de auteur was om zijn diensten aan te prijzen. Niets is minder waar. Slechts één enkele techniek kent deze kwalificatie. Deze aanwijzingen maken het boek heel praktisch. Iedere denktechniek wordt in twee pagina's helder uiteengezet, en dat gecombineerd met de nodige schema's.
Het enige wat ontbreekt zijn uitgewerkte voorbeelden. Dit maakt dat het boek meer geschikt is voor de ervaren managers dan voor de direct beginnende, in ieder geval voor de wat meer complexere technieken. Maar de meeste aangeboden technieken kunnen ook zonder deze voorbeelden. Dit boek is een typisch boek wat je binnen grijpafstand van je werkplek moet bewaren. Gebruik eens een verassende nieuwe techniek om tot een visie en gezamenlijke beeldvorming te komen of om tot een gezamenlijk gedragen beslissing te komen. Ik heb me in ieder geval voorgenomen om wat meer variatie te gaan gebruiken. En ik ben er zeker van dat dit de processen ten goede zal komen.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.