Het boek 'De conversation manager' wil ik zonder meer bestempelen als een bijzonder goed boek. Een must voor iedereen die zich bezighoudt, of gaat houden, met het vak marketing en/of communicatie. De auteur weet de huidige dynamiek in het communicatielandschap te vertalen naar organisaties. De consument van tegenwoordig heeft het heft in eigen hand genomen en communiceert zelf over merken; hij ervaart en oordeelt zelf. Hij maakt zijn oordeel wereldkundig via alle moderne communicatiemiddelen. Ongevraagde communicatie zoals advertenties en commercials, daar haalt hij zijn neus voor op. Mocht een product er toch interessant uit zien, dan zal hij even via een zoekmachine of communitysite kijken wat anderen van dat product vinden. Daar vindt hij oordelen van medeconsumenten die net als hij ervaren, oordelen maar vooral ook zelf communiceren over producten en diensten. En daar staan wij dan recht tegenover met onze brand- en productmanagers aangevuld met een batterij communicatieadviseurs. Dat soort middelen is behoorlijk ouderwets aan het worden. Dit boek maakt mij duidelijk dat het vakgebied, waar ik me toch redelijk professioneel in acht, behoorlijk aan het veranderen is. Eigenlijk worden mijn kennis en professionaliteit iedere dag minder. Wij zullen ons andere dingen moeten aanleren om in gesprek te blijven met de consument. Iedere dag wordt de kans groter dat wij als marketeers de plank mis gaan slaan. Wij communiceren niet meer met de consument, zij communiceren met ons. Het wordt onze taak om dat te gaan faciliteren. Toen ik dit bedacht moest ik denken aan een plaatje van de eerste auto. Dit was een koets zonder paarden en had niets weg van een auto, maar men wist toen nog niet wat een auto zou moeten kunnen. Zo ook met ons vakgebied, ik vrees met grote vreze dat het merendeel van onze vakbroeders amper begrijpen wat de nieuwe media met ons vak als marketeers doet en gaat doen. Het boek heeft een goede opbouw en bestaat uit drie delen. In het eerste deel verduidelijkt de auteur de kracht van de hedendaagse consument en belicht hij tevens de andere kant, namelijk het einde van de traditionele adverteerder. In het tweede deel legt hij het principe van een, zoals hij dat noemt, conversation manager uit. Als belangrijkste taken noemt hij daarbij observeren, faciliteren en participeren in conversaties. Tenslotte wordt in het derde deel de manier uiteengezet om een conversation manager te worden. Ik heb genoten van dit boek. De conversation manager, hoe verzin je het. Geniaal!
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.