eef een vijf Hoewel de titel van dit boek veelbelovend was, sprak het helaas niet tot mijn verbeelding. Het is jammer als een schrijver zijn belofte niet waarmaakt. Een boek over de ziel van de zaak dient niet te blijven steken in een onsamenhangende verhandeling over creativiteit en effectiviteit, maar duidelijke antwoorden te geven op vragen als: 'Wat inspireert medewerkers in een organisatie?', 'Wat is de dieperliggende kracht van mijn bedrijf?', 'Wat bezielt mijn organisatie?'. Ook al zou dit boek een titel hebben die de lading dekt. Dan nog schiet het op verschillende gebieden te kort. De uiteenzettingen over complexiteit, effectiviteit en creativiteit zijn niet transparant en consistent. Ze zijn te 'gezwollen' en missen toegankelijkheid. Ook vakinhoudelijk is er een gebrek aan diepgang. Theoretische kaders worden niet voldoende onderbouwd, conclusies en uitgangspunten berusten op vooronderstellingen en argumenten hangen als los zand aan elkaar. Van een tweede druk zou men bovendien mogen verwachten, dat er op zijn minst enige aandacht wordt geschonken aan de berg aan interessante recente onderzoeksgegevens over intuïtie, creativiteit en effectiviteit. Nu is het een samenraapsel van gedachten. Te associatief, niet bijster creatief, te weinig uitgekristalliseerd en te zielloos
Recensie
De ziel van de zaak
Ik g