Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De ziel van de zaak

Ik g

Koos Hafkamp | 21 maart 1999

eef een vijf Hoewel de titel van dit boek veelbelovend was, sprak het helaas niet tot mijn verbeelding. Het is jammer als een schrijver zijn belofte niet waarmaakt. Een boek over de ziel van de zaak dient niet te blijven steken in een onsamenhangende verhandeling over creativiteit en effectiviteit, maar duidelijke antwoorden te geven op vragen als: 'Wat inspireert medewerkers in een organisatie?', 'Wat is de dieperliggende kracht van mijn bedrijf?', 'Wat bezielt mijn organisatie?'. Ook al zou dit boek een titel hebben die de lading dekt. Dan nog schiet het op verschillende gebieden te kort. De uiteenzettingen over complexiteit, effectiviteit en creativiteit zijn niet transparant en consistent. Ze zijn te 'gezwollen' en missen toegankelijkheid. Ook vakinhoudelijk is er een gebrek aan diepgang. Theoretische kaders worden niet voldoende onderbouwd, conclusies en uitgangspunten berusten op vooronderstellingen en argumenten hangen als los zand aan elkaar. Van een tweede druk zou men bovendien mogen verwachten, dat er op zijn minst enige aandacht wordt geschonken aan de berg aan interessante recente onderzoeksgegevens over intuïtie, creativiteit en effectiviteit. Nu is het een samenraapsel van gedachten. Te associatief, niet bijster creatief, te weinig uitgekristalliseerd en te zielloos

Over Koos Hafkamp
Koos Hafkamp (1954) is zelfstandig trainer/adviseur en auteur. Werkte na zijn studie Klinische Psychologie een aantal jaren in de eerstelijnszorg. Verlegde begin jaren negentig zijn werkveld naar vraagstukken rondom arbeid en organisatie. Is vervolgens werkzaam geweest als organisatieadviseur en congresmanager. Startte daarna als zelfstandig ondernemer. Werkt momenteel voornamelijk als (loopbaan)coach voor leidinggevenden in midden- en hoger kader, zowel in profit- als non-profitorganisaties. Belangrijke nevenactiviteit is het ontwerpen van nieuwe trainingen en methodieke. Dat heeft onder meer geleid tot publicaties als 'Intuïtieve Managementvaardigheden' (1996), 'Intuïtief topmanagement' (1997) en 'Zelfsturend leren' (2000).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden