‘Het continue klantdenken herinnert je elke dag aan het feit dat je als organisatie het verschil moeten maken om relevant te blijven. De integrale aanpak van cultuur én structuur creëert een duidelijk en gemeenschappelijk beleefd DNA om dit mogelijk te maken.’ Voor veel organisaties, met name organisaties die niet al veel eerder op de veranderende marktwerking hebben geanticipeerd, is het twee voor twaalf.
De auteurs willen met hun boek op pragmatische wijze een verbeteraanpak bieden. Een methode waarbij met alle lagen in het bedrijf wordt samengewerkt om de ideale organisatie te creëren. Het is een bottom-up methode waarbij het dus juist de medewerkers zijn die de ideeën aandragen; zij zijn tenslotte ook degenen die ze moeten uitvoeren. Bovendien is een bottom-up up methode veel duurzamer dan de – door velen verguisde – top-down methode. Juist omdat het allemaal draait om het (ontdekken van) organisatie-DNA, is het belangrijk dat het volgens deze lijn verloopt. Het DNA moet namelijk gevoeld en beleefd worden door iedereen binnen de organisatie. Waar de constante focus op ligt is de visie van de klant. Het is tenslotte de klant die bepaalt of een organisatie bestaansrecht heeft.
De auteurs van de Brown Paper methode hebben het dan ook liever over Unique Buying Reasons (UBR’s) dan over Unique Selling Points (UPS’s)! De Brown Paper methode wordt gekenmerkt door een zevental facetten, te weten: een integrale aanpak, vitaliteit (volgens de auteurs een ondergewaardeerde invloed!), samenwerking tussen leiding en uitvoering, maatwerk, simplificatie, veel papier.
De methode bestaat uit een verbeterroute van vier stappen, waarin telkens verschillende doelen op zowel inhoudelijk als tactisch gebied worden gerealiseerd. Deze stappen worden in het boek uiterst gedetailleerd en duidelijk beschreven.
Stap 1 bestaat uit het creëren van bewustwording en het aanspreken van de intrinsieke motivatie tot verbetering.
Tijdens stap 2 wordt het gezamenlijk organisatie-DNA ontwikkeld.
Daarna stap 3: het laten werken van het nieuwe DNA en het trainen van teams en individuen.
Ten slotte stap 4, waarbij er zelfstandig wordt doorontwikkeld.
Hierna stellen de auteurs (die tevens adviseurs zijn) het feit aan de orde dat organisaties de Brown Paper methode vanzelfsprekend zelfstandig kunnen uitvoeren, maar dat er ook duidelijke voordelen vastzitten aan het inschakelen van een adviseur. Het is hen vergeven; wie zou tenslotte de verleiding van een dergelijk stukje reclame kunnen weerstaan?
Na dit stukje zelfpromotie beschrijven de auteurs op uiterst heldere wijze en zeer gedetailleerd de diverse stappen van het traject. ‘De Brown Paper methode’ is op een dusdanige wijze geschreven dat het toegankelijk is voor iedereen. Het biedt een methode om een ‘vastgelopen’ organisatie weer op gang te brengen.
De aanpak is simpel en doeltreffend. Gebruik het potentieel dat in de organisatie aanwezig is; het lijkt een schot voor open doel. Het feit dat het overgrote deel van het initiatief bij de medewerkers ligt, kan echter het verschil maken. De kans op draagvlak is daarbij vele malen groter dan wanneer veranderingen c.q. verbeteringen van bovenaf worden opgelegd. Monitoren, analyseren, consequenties bepalen, bijstelscenario’s opstellen, bijsturen zonder concessies te doen aan het gewenste DNA en hulp bieden op alle niveaus. Het lijkt nogal wat en het is, in mijn ogen, ook nogal wat.
Let wel: uw recensent is heel enthousiast over de Brown Paper methode en zeker over de wijze waarop die is beschreven in dit boek, maar ik zou niet geheel eerlijk zijn wanneer ik niet enige scepsis zou betrachten. Ik vraag mij af of het hele traject succesvol kan worden doorlopen door (kleinere) organisaties die het zich niet kunnen permitteren om ruimschoots mankracht vrij te maken. Tegen (grotere) organisatie die de organisatie van dit traject wel kunnen inrichten zeg ik: ‘doen’!
Lees dit inspirerende boek en ga, samen met uw medewerkers, deze uitdaging aan. Kleinere organisaties doen er eveneens verstandig aan dit boek te lezen en zouden wellicht kunnen overwegen om een deelproject uit te voeren, want ook dat behoort tot de mogelijkheden.