Een typisch Amerikaans boek: 'gladjes' geschreven, rondom een checklijst met succesfactoren waarvan de beginletters in het Engels ook nog eens het woord 'SUCCES' vormen. Het klinkt te mooi om echt bruikbaar te zijn. Maar toch zijn wij van Projectleider-Worden.nl aangenaam verrast. Als je wezenlijke elementen zoals de inhoud van je boodschap en de vaardigheden van de boodschapper zelf buiten beschouwing laat, hou je werkelijk een bruikbare uitleg en checklijst over waarmee jouw ideeën voortaan beter aanslaan.
De eerste alinea van het boek 'De plakfactor' van Dan & Chip Heath trekt je direct het boek in om het vervolgens niet meer weg te leggen voordat je het hebt uitgelezen. Een broodje-aap-verhaal wordt je dusdanig gepresenteerd dat je pas bij de clou doorkrijgt waar het om draait. En dat is waar dit boek om draait: je ideeën zo brengen dat je toehoorders ze nooit meer vergeten. Ideeën met een hoge 'plakfactor'.
De heren leggen je eerst uit hoe het komt dat ideeën vaak niet aanslaan. De belangrijkste oorzaak is de 'Vloek van Kennis': als jij iets weet, kun je je niet meer voorstellen hoe het was toen je dat nog niet wist. Je kunt je niet meer goed verplaatsen in de positie van je toehoorder en daar lijdt jouw manier van overbrengen onder.
Dan & Chip gebruiken een herkenbaar experiment om je dit principe duidelijk te maken: 'kloppen en luisteren'. Neem maar eens een bekend liedje in je hoofd, en klop dat met je hand op de tafel. Diegene die het moet raden, lukt dat vrijwel nooit. Je begrijpt er niets van. Het is toch overduidelijk?! Je gaat steeds fanatieker kloppen, maar het helpt je niet. Dat is de Vloek van Kennis. Jij hebt het liedje in je hoofd, de kennis. En die kennis zit je danig in de weg. Het lukt je niet die kennis met anderen te delen, omdat jij je geestestoestand als luisteraar niet gemakkelijk meer kunt herstellen.
Om de Vloek van Kennis te verdrijven, presenteren Dan & Chip je een checklijst met 6 cruciale principes van succesvolle ideeën. In het Engels vormen de eerste letters het woord 'SUCCES'. En dat 'bekt' en verkoopt natuurlijk krachtig. Die kracht is verdwenen in de Nederlandstalige vertaling. Maar daarom zijn de 6 principes zelf niet minder krachtig: Eenvoudig, Onverwacht, Concreet, Geloofwaardig, met Gevoel, met een Verhaal.
'Onverwacht' maakt dat je de aandacht trekt en weet vast te houden.'Concreet' maakt dat je luisteraars je idee begrijpen en onthouden. 'Geloofwaardig' is erop gericht dat ze het eens zijn met jouw idee en erin geloven. 'Gevoel' zorgt ervoor dat je toehoorders er iets om geven, en het 'Verhaal' dat ze ernaar handelen. 'Eenvoudig' helpt in allerlei stadia, vooral bij de beslissing wat je moet zeggen.
Alle succesfactoren worden uitgebreid behandeld en zijn van vele conrete voorbeelden voorzien. Toegegeven, het boek heeft een hoog Amerikaans toverstofgehalte: als je maar een paar simpele succesfactoren in het oog houdt, lukt het ook jou om jouw idee te verkopen.
Elk punt dat de heren maken wordt onderbouwd met een lawine aan voorbeelden en 'feiten' en in zulk een razend tempo dat je er bijna niet meer aan toekomt om even adem te halen en kritisch te blijven denken. Het lijkt af en toe wel een Tell Sell reclame. Maar toch, als je de tijd neemt om tot jezelf te komen en er tussen je oogharen door kritisch naar kijkt, moet je toegeven dat er een zeer bruikbare kern in hun boodchap zit.
Misschien juist is het de kinderlijke eenvoud die maakt dat je nooit goed hebt gezien wat de reden is waarom jouw ideeën niet aanslaan. Hoe het ook zij: wees je bewust van de 'Vloek van Kennis', hanteer de 6 succesfactoren, en ook jij kunt tot een kneiter van een verhaal komen dat aanslaat en blijft plakken.