Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Marketingplanning

Rien Hummel heeft met 'Marketingplanning' een degelijk boek geschreven dat een nuchter overzicht geeft van de marketingtheorie. Voor de doorwinterde marketeer heeft het echter niets nieuws te bieden.

Hugo-Jan Ruts | 6 maart 2008 | 1-2 minuten leestijd

Ik zie en lees veel boeken: weidse vergezichten, bevlogen uiteenzettingen, speelse vormgeving, zorgvuldige gemaakte foto's van auteurs, uitdagende motto's, in het oogspringende covers.

Wanneer je dan het boek 'Marketingplanning' van Rien Hummel in handen krijgt, is het wel even schrikken. Niets van dat alles. 400 pagina's feitelijke informatie in een klein lettertype. Tot zo ver de eerste indruk. 'Marketingplanning' is een boek dat primair geschreven is voor HBO studenten in de eindfase van hun studie. Maar ook Hummel ziet ook de marketeer in de praktijk als zijn doelgroep. Dat verklaart al een heleboel.

In het boek behandelt Hummel de gebruikelijke stappen in het marketingplanningsproces:

- start;

- externe analyse;

- interne analyse;

- swot;

- strategische keuzes;

- tactische en operationele keuzes.

Deze stappen worden systematisch afgehandeld. Heldere taal, maar wel voor een lezerspubliek met enige kennis van zaken. Hummel besteedt daarbij veel aandacht aan de kwantitatieve kanten van het marketingvak.

Een sterk punt is dat Hummel nu eens niet de grote marketingsuccessen als Google, Starbucks en TomTom als voorbeelden gebruikt, maar veel meer de organisaties op de hoek van de straat. Organisaties met vaak beperkte kennis en middelen, die meer dan wie dan ook gebaat zijn bij een gedegen en planmatige aanpak. Speciaal voor de praktijktoepassing is er als aanvulling op het boek nog een aantal hoofdstukken op internet verkrijgbaar.

'Marketingplanning' is geen boek om 's avonds na een dag hard werken, nog eens lekker ontspannend op de bank te gaan zitten lezen. Voor de doorgewinterde marketeers zal dit boek verder ook niets nieuws bevatten. Althans, dat mag ik hopen. Of het moet zijn dat het hen nog eens wijst dat ook marketing naast 10% creativiteit en inspiratie voor 90% bestaat uit feitelijke analyses, planning en rationele keuzes.

Voor alle anderen die betrokken zijn (of willen geraken) bij marketing, geeft 'Marketingplanning' een nuchter overzicht van theorie en praktijk en daarmee een inzicht in het jargon van de marketeers.

Over Hugo-Jan Ruts

Hugo-Jan Ruts is initiatiefnemer en 'editor-in-chief' van het kennisplatform ZiPconomy, een onafhankelijke kennisplatform en community met als doel eigenzinnige meningen over de flexibilisering van organisaties & de markt voor interim professionals bij elkaar te brengen. Online & offline. Daarnaast adviseert Ruts organisaties over ontwikkelingen in die ZiP-economie en geeft hij trainingen en lezingen over de flexibilisering van organisaties en de arbeidsmarkt, en de consequenties daarvan voor zowel organisaties als interim professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden