In de trainingstrajecten die ik verzorg, is coachen een vast onderdeel. De leidinggevende én de deelnemers ontwikkelen allemaal de noodzakelijke coachingsvaardigheden, zodat ze elkaar op de werkplek kunnen coachen. Op deze manier bereiken ze het meeste resultaat en de gewenste (gedrags)veranderingen.
'Coachen met collega's' is opgesplitst in drie delen. Het eerste deel geeft een kader voor coaching. Wat is coaching precies en welke stappen komen we in het proces tegen? Een goede voorbereiding is essentieel en het coachingsgesprek zelf kent ook een bepaalde structuur. Handig, zeker als je nog niet gewend bent om van coachen een onderdeel van de dagelijkse praktijk te maken.
Het tweede deel van het boek gaat over de aanpak van coachen en is veel praktischer. Als lezer maak je kennis met de verschillende manieren van coachen. Kiest u voor directief, counseling, analytisch of paradoxaal? Per manier staan een aantal methodieken beschreven, met soms ook voorbeelden uit de praktijk. Welke vragen kunt u bijvoorbeeld het beste stellen? De meest geschikte manier verschilt per persoon en per vraagstuk. De uitleg van de methodieken is vrij theoretisch, maar gelukkig is er ook een heel hoofdstuk waarin kort en bondig wordt aangegeven welke stappen u kunt toepassen. En om het nog makkelijker te maken, helpen de schrijvers u op weg om een keuze te maken voor de manier die voor u het meest geschikt is.
Deel drie gaat in op de reflectie op coaching. Nu komt de coach zelf aan de beurt, want deze heeft een aantal competenties nodig om zijn rol goed in te vullen. Niet onbelangrijk is een flinke dosis zelfkennis, zodat u weet waar uw kracht ligt en u, indien nodig, uw coachingsstijl kunt aanpassen aan de coachee. Een tweede essentieel punt is beschikken over de juiste vaardigheden. Luisteren en vragen stellen staan met stip op 1 bij coachen. Maar ook het aangaan en onderhouden van relaties met de coachee, het werken met de verschillende methodieken en het herkennen van patronen, zijn voor de coach minstens zo belangrijk. Iedere situatie is anders en er is nooit een standaardoplossing.
Het klinkt cliché, maar toch denken we nogal eens dat het anders is. In dit derde deel staan de auteurs stil bij de verschillende leerstijlen van coachees. Ook hier geldt weer dat een goede coach deze herkent en de coaching erop aanpast. Doel is immers dat de coachee leert van het proces en er sterker uitkomt.
Tot slot geven de schrijvers aan hoe de coach binnen een organisatie past en welke grenzen er zijn aan interne coaches. 'Coachen met collega's' geeft veel achtergrondinformatie en theorie over coachen. Voor een praktijkboek iets te veel. De samenvattingen aan het einde van elk hoofdstuk zijn prettig, omdat je snel nog iets terug kunt zoeken. Maar om echt meteen aan de slag te gaan, zijn meer oefeningen en voorbeelden wel gewenst.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.