'Het geheim van een goede strategie' biedt geen handzaam stappenplan om een goede strategie te maken. Dit is dan ook geen uniforme bezigheid, volgens Rumelt. Wat het wel doet, is het uitvoerig toetsen van praktijkvoorbeelden aan een aantal principes die goede strategieën van slechte strategieën onderscheiden. Dit biedt de lezer een referentiekader waaraan hij of zij situaties en strategieën kan toetsen. Dit boek lijkt dan ook vooral geadresseerd aan ondernemers, managers en adviseurs op het gebied van strategisch management. De auteur neemt de lezer terug naar de (conceptuele) basis van een strategie, weg van wat vandaag de dag allemaal onder 'strategie' verstaan wordt. Een goede strategie kenmerkt zich volgens Rumelt door een drietal zaken: diagnose, beleidslijn en coherente activiteiten. De diagnose is het deel waar de aard van de opgave wordt gedefinieerd of verklaard. Het omvat een noodzakelijke vereenvoudiging van complexiteit door een aantal aspecten als doorslaggevend te onderkennen. De beleidslijn is een algemene benadering die wordt gekozen om de obstakels uit de diagnose weg te nemen. Tot slot leggen samenhangende, coherente activiteiten de beleidslijn ten uitvoer om het einddoel te bereiken. Deze drie aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en worden versterkt of verzwakt door een aantal nader benoemde parameters. 'Het boek is wat rommelig. Rommelig in de zin van betoogvoering. Het is meestal duidelijk waar Rumelt heen wil, soms wat minder, maar de manier waarop is vaak langdradig. Toch staan er veel zaken in die je aan het denken zetten over je eigen praktijk. In de kern geeft het boek dan ook duidelijke denkkaders waaraan je je eigen praktijk kunt spiegelen. Rumelt beweert niet dat strategie een gemakkelijke opgave is, maar wel dat goede strategie de inspanning waard is. Een goede strategie werkt, omdat deze krachten bundelt en inzet daar waar je het meeste effect bereikt. De behandeling van de vele praktijkvoorbeelden zet dit verhaal kracht bij. Er blijven echter ook veel vragen onbeantwoord. Het construeren van een goede strategie is namelijk de kern van het boek, maar daar houdt de praktijk niet op. Een goede strategie kent geen waarde als de uitvoering of aansturing van de strategie slecht is. 'Het geheim van een goede strategie' gaat dan ook vooral in op de strategievorming en niet op de operationele vertaalslag ervan. Als je dit boek graag wilt lezen, zou ik tot slot aanraden om de oorspronkelijke Engelstalige versie te kiezen; 'Good Strategie Bad Strategy'. De Nederlandse versie kent een soms wat vreemde vertaling en er staan veel spelfouten in. Dit leidt af van de inhoud, wat zonde is. Wat mij het meest zal bijblijven van het boek, is de dringende oproep om kritisch te zijn. Slechte strategie is te herkennen aan een aantal symptomen, zoals: wolligheid, het verwarren van strategie met doelen of het uiten van vrome wensen. Het boek geeft een abstracte, maar bruikbare zienswijze op strategie en is toepasbaar op micro- én macro-economische vraagstukken. Dit boek is dus een aanrader voor hen die zich bezig zijn met strategisch management en een kritische verdieping zoeken.
Recensie
Het geheim van een goede strategie
Richard Rumelt is een invloedrijke managementgoeroe met een basis aan de Universiteit van Californië en INSEAD. Zijn werkveld is breed, maar omvat veelal strategische vraagstukken. 'Het geheim van een goede strategie' gaat in op zijn ervaringen ten aanzien van strategie met bedrijven, overheden en andere organisaties. Rumelt geeft zijn eigen visie en ongezouten mening over organisaties en personen. Dit biedt een interessante kijk in het hoofd van Rumelt, maar lijkt soms ook op weggeschreven frustratie over organisaties en over hoe die omgaan met strategie.
Jefte de Bruin
|
8 maart 2012