Het bedrijfsleven wordt continu overspoeld met nieuwe managementideeën, -concepten, -technieken en -modellen. Variërend van de SWOT-analyse uit de jaren zestig van de vorige eeuw tot de hedendaagse hype van ‘zelfsturing’. Allemaal nieuwe ‘oplossingen’ voor bedrijfsproblemen die door consultancybureaus en managementgoeroes met veel enthousiasme worden aangeprezen als de nieuwe haarlemmerolie. Soms met verstrekkende gevolgen voor bedrijven en medewerkers.
Denk bijvoorbeeld aan de vele reorganisaties die onder de noemer ‘Business Process Re-engineering (BPR)’ zijn uitgevoerd en waarbij hele bedrijfsprocessen werden geoutsourced. Daarna ging de besturing van veel bedrijven op de schop, want toen was de ‘Balanced Scorecard (BSC)’ ineens dé oplossing. Tegenwoordig worden hele managementlagen uit organisaties gesneden, want ‘zelfsturende teams’ zijn het nu helemaal.
Maar hoe komen management- en consultancybureaus eigenlijk aan hun ideeën, concepten en modellen? Het antwoord op deze vraag geeft associate-professor Stefan Heusinkveld, verbonden aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. In het boek The Management Idea Factory beschrijft Heusinkveld de resultaten van zijn wetenschappelijke onderzoek naar het ontstaan en de levenscyclus (‘social life’) van managementideeën. De auteur beschrijft in 120 pagina’s en 8 hoofdstukken de verschillende aspecten van de productlevenscyclus van een managementidee. Van het ontstaan van een ‘productidee’ tot het op de markt brengen van een concreet ‘managementproduct’.
Uit het onderzoek blijkt dat verschillende externe en interne factoren een rol spelen of een bepaald managementidee daadwerkelijk uitgroeit tot een commercieel succesvol managementproduct. En dat het ontwikkelingsproces niet lineair verloopt zoals vaak wordt aangenomen, maar dat het veel meer een cyclisch en evolutionair proces is. Ook omdat bij veel van dit soort ontwikkelprocessen de klantorganisatie een grote rol speelt en er in meer of mindere mate sprake is van co-creatie.
De eerste stap die een managementconsultant met een slim idee moet nemen, is het overtuigen van zijn eigen collega’s dat ‘commodification’ van zijn briljante idee marktkansen biedt. Anders gaat het sowieso niet lukken, aldus één van de conclusies uit het boek. Ook in managementland geldt blijkbaar: buiten winnen is binnen beginnen. Het boek gaat over een interessant onderwerp, zeker gezien de frequentie en impact waarmee nieuwe managementoplossingen worden gelanceerd.
De uitwerking hiervan in boekvorm is minder geslaagd. Dat komt omdat dit boek een Engelstalig wetenschappelijk onderzoeksverslag is en daardoor minder goed leesbaar. Misschien dat een populaire versie van dit ‘managementboekidee’ een goede oplossing is.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.