Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The Search for Digital Excellence

De digitale economie is geen kwestie van technologie, maar gaat over het opbouwen van nieuwe zakelijke relaties, ondersteund door software. Dat is de invalshoek van dit boek over electronic commerce. Het boek is opgebouwd rondom een aantal praktijkvoorbeelden van succesvolle of spraakmakende e-commerce-implementaties bij grote en kleine ondernemingen. Deze zijn gerangschikt in een aantal categorieën: volledig nieuwe bedrijven en bedrijfsmodellen die alleen op het web bestaan, intranetten, de zakelijke markt, de consumentenmarkt en nog wat onderwerpen zoals planning, management en organisatievraagstukken.

John Caspers | 4 november 1998 | 1-2 minuten leestijd

 De eerste paar hoofdstukken van het boek gaan in op de nieuwe economie. Het boek beschouwt deze als een groeiend zakelijk ecosysteem en definieert een aantal principes die bedrijven als richtlijnen kunnen hanteren, waaronder: 1. Concurrentievoordeel wordt moeilijker op te bouwen of te behouden en zal grotendeels afhangen van het reactievermogen van bedrijven. 2. Toepassingen die vanuit nieuwe technologische mogelijkheden ontstaan, kunnen vaak door anderen nagebouwd worden. 3. Lange-termijnplanning wordt vervangen door een meer holistische en dynamische planning. 4. Samenwerkingsverbanden en allianties worden cruciaal. Bedrijven zullen concurrentievoordeel halen uit hun vermogen om samen te werken. Sommige alinea's in dit deel van het boek kenmerken zich enigszins door een combinatie van retoriek ('de hele wereldeconomie zal op afzienbare termijn drastisch veranderen') en gemeenplaatsen ('het wordt allemaal veel sneller'), maar dat wordt verderop in het boek weer goedgemaakt als concrete onderwerpen aan de orde komen. Dit gebeurt steeds in de vorm van cases, waarvan sommige al breed uitgemeten zijn in de vakpers (zoals de initiatieven van Cisco en The Gap) maar andere relatief onbekend zijn (zoals McKesson en Marshall, beide industriële ondernemingen). Naast de cases staan er aardig wat wetenswaardige feiten in het boek, wat het prettig leesbaar maakt. Maar het is geen strategiehandleiding voor electronic commerce; daarvoor is het boek, ondanks de forse omvang van ruim 400 pagina's, te vrijblijvend. Desalniettemin is het zeker een van de betere uitgaven over e-commerce-ontwikkelingen die in de afgelopen tijd zijn verschenen. Eerder verschenen in Emnet, juli 1998

Over John Caspers

John Caspers werkt al enige tijd als adviseur voor Bibit Secure Internet Payments (www.bibit.com), een bedrijf gespecialiseerd in Internetbetalingen. Vanaf november 1999 treedt John toe tot deze vennootschap en krijgt daar de verantwoordelijkheid voor het Europees uitbreiden van het productaanbod en het aangaan van partnerships met financiele instellingen. Hij is co-auteur van het boek 'De Piranha-economie'.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

James Ware, Judith Gebauer, Amir Hartman
The Search for Digital Excellence

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden