Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Great by Choice

Op het eerste gezicht lijkt 'Great by Choice' wel wat overeenkomsten te hebben met 'Good to Great'. In beide gevallen gaat het om een empirisch onderzoek naar wat bedrijven zo geweldig maakt. Schijn bedriegt gelukkig: Jim Collins heeft na negen jaar onderzoek weer een nieuw meesterwerk afgeleverd.

Jan Jacob Bos | 10 januari 2012

'Good to Great' is vooral gericht op de organisatie zelf. 'Great by Choice' gaat nog een stap verder en kijkt ook naar de omstandigheden. Op rustig water met een aangename wind lukt het iedereen om een zeilboot op koers te houden. Als er echter een zware storm opsteekt, is het ineens veel moeilijker om op koers te blijven. Als verschillende bedrijven in dezelfde storm terechtkomen, een financiële crisis bijvoorbeeld, lukt het sommige bedrijven wel om de storm te overleven en gaan andere bedrijven ten onder. Hoe komt het dan dat onder dezelfde omstandigheden sommige bedrijven goed blijven presteren en andere juist niet? Jim Collins neemt u voor het antwoord op deze vraag mee in zijn uitgebreide onderzoek met verrassende resultaten. De resultaten uit het onderzoek kunt u natuurlijk toepassen in uw eigen organisatie om zelf ook op koers te blijven in woelige tijden. Toch gaat het niet alleen om de resultaten uit het onderzoek. De reis ernaar toe, de ontdekkingen en de voorbeelden zullen u inspireren om in uw eigen organisatie aan de slag te gaan. Het boek begint met de zin dat u de toekomst niet kunt voorspellen, maar wel kunt creëren. Dat blijkt maar al te waar. De periode van onderzoek beslaat namelijk de laatste dertig jaar van de vorige eeuw. Dit maakt de voorbeelden wat gedateerd, ze sluiten niet altijd goed aan op de huidige situatie van het bedrijf in het voorbeeld. Zo wordt Apple bijvoorbeeld als referentie gebruikt, terwijl Apple op dit moment ook goed zou passen in het rijtje met bedrijven dat juist wél de keuze heeft gemaakt om geweldig te zijn. De voorbeelden blijven echter nog steeds waardevol als deze geplaatst worden in tijd waarnaar het voorbeeld verwijst. Gaat u het verschil maken om uw organisatie in deze woelige tijden op koers te houden? Jim Collins heeft daarvoor geen toverformule ontdekt die u alleen maar uit hoeft te spreken. U moet er echt mee aan de slag. Als het u dan lukt om gestaag door te werken (de 'twenty mile march') en alle andere concepten toe te passen, kunt u sterker uit een crisis komen dan u er in ging. Wie weet dient uw organisatie dan wel als voorbeeld in het volgende boek van Collins! Of u nu alles van Jim Collins al gelezen heeft, of nog helemaal niets, in alle gevallen is 'Great by Choice' een echte aanrader om uw organisatie of afdeling juist in roerige tijden af te laten stevenen op succes. Eigenlijk is het zo eenvoudig zoals William Carey zei: 'Slechts weinig mensen beseffen waartoe ze in staat zijn, tot ze het proberen en volharden in wat ze ondernomen hebben.' Volharden in waar u aan begonnen bent, helpt u om gestaag door te groeien naar het resultaat.

Over Jan Jacob Bos

Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Jim Collins, Morten Hansen
Great by Choice

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden