DE CEO van Disney start zijn verhaal in De rit van mijn leven met de opening van een Disneypark in China. Disney is er meer dan tien jaar mee bezig geweest, en met de opening zet Iger de kroon op het werk. Maar dan gebeurt er iets in Amerika. In een nachtclub in Orlando vindt een schietpartij plaats. Met 70.000 medewerkers in Orlando is de kans groot dat er een of meerdere medewerkers bij betrokken zijn. De afstand lijkt groot; in kilometers en ook in betrokkenheid, zou je zeggen. Maar Iger laat zich van minuut tot minuut informeren wat de situatie is.
Het is meteen een van de eerste lessen die Iger de lezer meegeeft: Houd oog voor je mensen.
De auteur doet een boekje open over zijn ervaringen in zijn 15 jaar als CEO van Walt Disney. Ooit begonnen als hulpje bij een TV-station klimt hij langzaam in de hiërarchie. Een echt 'Amerikaans' verhaal. Het boek geeft je mooi inzicht in de basisprincipes die de auteur steevast toepast en die hem verder helpen. Zo stelt hij; 'We kunnen niet in een glazen bol kijken, maar we kunnen onszelf wel zo flexibel maken dat we in staat zijn om op veranderingen in de wereld in te spelen'.
In de tijd dat Robert Iger de CEO van Walt Disney is, is het bedrijf een aantal keren de disrupter van hun eigen businessmodel. Daarmee toonde Iger lef. Grote acquisities zoals die van Pixar, Marvel en 21st Century Fox waren ingegeven door de technologische achterstand die Disney had, en hadden grote impact op de bestaande bedrijfsvoering.
De auteur licht een klein tipje van de sluier op wat zich achter de schermen heeft afgespeeld, maar blijft jammer genoeg wat oppervlakkig. Wat meer diepgang was hier wel op zijn plaats geweest.
Robert Iger heeft er zijn eigen stijl van management op na gehouden die hem de successen heeft gebracht. Dit boek bevat daarmee managementlessen voor een ieder die zelf leiding geeft aan een organisatie. Voor marketeers vertelt het hoe je kunt omgaan met strategische ontwikkelingen die op je af komen. Je eigen organisatie de markt laten disrupten creëert een enorme voorsprong op de concurrentie, zeker als die de kat nog uit de boom kijkt.
De rit van mijn leven leest lekker weg en verveelt geen bladzijde. De managementlessen zijn zonder meer waardevol.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.