Disruptie brengt risico's met zich mee, maar ook de geweldige kans om je bedrijf te veranderen en zelfs de wereld. In de zee van meningen en experts willen wij je met ons boek Make Disruption Work toepasbare kennis en praktische tools in handen geven om zelf aan de slag te gaan. We bieden een scala aan modellen en blauwdrukken waarmee je tijdloos kunt worden in een digitaal landschap.
Disruptie gaat niet over digitaal
Digitale disruptie raakt iedereen en doet zich in de ene na de andere branche voor, steeds op min of meer dezelfde manier. Klanten in de reisindustrie weten bijvoorbeeld dat een vroege vlucht korting betekent, ze weten precies waar het hotel is en als het een TripAdvisor-beoordeling van minder dan 3,5 heeft - vergeet het dan maar. Ook het landschap van aanbieders is veranderd: de koplopers van nu zijn allemaal digitale spelers die twintig jaar geleden nog niet bestonden (zoals Airbnb, Expedia of Booking.com). De oude garde is hen online gevolgd na een groot percentage van het marktaandeel te zijn kwijtgeraakt, of is opgeslokt.
Wat echter het meest opvalt, is dat de daadwerkelijke veranderingen (meer keus in vluchten, goede hotels) niet specifiek digitaal of technologisch van aard zijn. Ze komen voort uit wat de digitale technologie mogelijk heeft gemaakt, namelijk:
- meer transparantie: klanten hebben veel meer informatie over wat ze kopen. Dat wil zeggen dat de kennisvoorsprong die bijvoorbeeld reisbureaus hadden en ook graag gebruikten, is verdwenen.
- betere toegankelijkheid: klanten hebben nu altijd en overal toegang tot alle producten en diensten. Gevestigde bedrijven worden niet langer beschermd door het bezit van strategische fysieke locaties, en er staan voortdurend nieuwe concurrenten op die gebruikmaken van de nieuwste mogelijkheden om de klant beter te bedienen.
Kortom, digitaal gaat over het gebruik van digitale mogelijkheden om klanten beter, sneller en goedkoper te bedienen dan voorheen. Het gaat misschien tegen je gevoel in, maar de oplossing voor digitale disruptie is vaak niet een of ander radicaal nieuw model, maar juist een terugkeer naar de basis van gezond businessverstand. Je moet in staat zijn digitale technologie te gebruiken om op slimmere manieren waarde te creëren voor je klanten, maar dit betekent - en dat is cruciaal - dat de klant op de eerste plaats komt, niet het digitale aspect of de technologie, en al evenmin het product of het bedrijf.
Aanpak van de 5D's
We hebben samengewerkt met een aantal van de grootste bedrijven ter wereld - waaronder Shell, Unilever, ING, eBay en IKEA - aan transformaties van bedrijfsonderdelen in de context van disruptie. Samen hebben we digitale competenties opgebouwd, zijn we nieuwe, disruptieve ventures gestart en hebben we successen geboekt. Deze initiatieven groeien snel en leveren winst op. Het advies dat we geven is praktisch, nuchter en effectief - en de ideeën waarop het gebaseerd is worden verder uitgewerkt in ons boek. Dit is kennis en ervaring die we ook bij miljardenbedrijven hebben ingezet, en het werkt.
Onze aanpak is opgebouwd rondom 5D's: Discover (ontdek), Define (definieer), Determine (bepaal), Drive (maak het waar) en Delight (inspireer). Deze moeten alle vijf, soms tegelijk, worden aangepakt en dat betekent hard werken. Er is geen ei van Columbus; net als bij elke andere verandering is sterk persoonlijk leiderschap nodig, en bovenal de bereidheid om te handelen, te leren en, zo nodig, moeilijke beslissingen te nemen. Dit voorkomt dat je - net als een als kikker - te lang in de pan blijft zitten en gekookt wordt.
Over Alexandra Jankovich
Alexandra started at McKinsey & Company, then held a number of senior digital management positions across the US and Europe. She features in influential lists like TheNextWomen100 and the InspiringFifty, NL.
Over Tom Voskes
Tom started in astrophysics, before also working at McKinsey & Company, and then heading marketing at Maxeda. He is co-author of ‘7 Key Principles to Govern Digital Initiatives’ published by the MIT Sloan School of Management.