Met andere woorden: de verkoopbeleving. Het product, de iPhone, de iPad, de MacBook en alles wat daar bij hoort, van de software die er op draait tot het doosje waar je het product uit haalt, er is over nagedacht! En nog simpel en functioneel ook. Zodat een kind of oudere het makkelijk kan begrijpen en gebruiken. Dat klinkt makkelijk maar is o zo moeilijk. Het maakt gebruik van veel moderne inzichten in psychologische beleving en van diep doorgevoerd design denken.
Jobs had de mazzel om bij zijn terugkeer naar Apple Jony Ive tegen te komen. Een opkomend designer die uiteindelijk verantwoordelijk werd voor alle ontwerpen bij Apple. Hij tekende voor de designs van de iPod, de eerste iPhones, de Apple Stores, enzovoort. Hij maakte met Jobs dagelijks grote en kleine keuzes voor de look & feel van de producten, de kleur (welk wit?), het materiaal (aluminium was niet eenvoudig), enzovoort enzovoort.
In Jony Ive - Het genie achter de producten van Apple van de hand van Leander Kahney is het hele levensverhaal van Ivy opgetekend. Het leest als een ‘Sjakie in de Chocolade fabriek’ verhaal want voor een designer is samenwerking met Steve Jobs aan wereldwijd baanbrekende producten natuurlijk het Walhalla.
Alle psychologie en klantbeleving die Jobs uit de kast heeft getrokken, is samengebracht in het boek Het moment van inzicht (‘Nieuwe business ontdekken in een veranderende markt’) door Christian Madsbjerg en Mikkel Rasmussen. In uiteindelijk vijf heldere stappen geven ze het geheim prijs dat Apple, maar ook Adidas, Lego en Intel in staat heeft gesteld baanbrekende vernieuwingen door te voeren. Het proces heet sensemaking en is een mix van antropologie, psychologie en sociologie. Lego vroeg zich jaren af welk speelgoed kinderen willen. Een logische vraag voor een speelgoed maker maar de vraag omvormen tot ‘Wat is de rol van spelen?’ en daar dieper op inspelen, loste hun problemen op.
Doen wat Steve Jobs en Jony Ivy (en duizenden anderen natuurlijk) hebben gedaan, heet design denken. Alles in de klantbeleving van en rondom het product is gedesigned. En getest of het werkt. In Well-designed (‘How to use empathy to create products people love’) van meester designer Jon Kolko wordt het design proces uit de doeken gedaan. Van de eerste schetsjes van een product tor de verkoop en logistieke processen, alles by design. Een boek dat zeer goed leesbaar is voor zowel marketeers als beslissers, innovatoren en veranderaars. Eigenlijk zijn alle drie de boeken aanraders. Hopelijk gaat u er mooiere en slimmere producten en diensten mee ontwerpen.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.