Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Nieuw leiderschap

‘Wat zijn de eisen waar toekomstige CEO’s aan moeten voldoen’, vroeg men mij laatst op een congres over leiderschap. Tijdens een interactieve sessie kwamen de deelnemers met verschillende lijstjes met competenties die ze onontbeerlijk achtten.

Ralf Knegtmans | 17 december 2013 | 2-3 minuten leestijd

Hoewel er niets mis is met het hebben van de juiste vaardigheden, worden leiders meer getypeerd door wie ze zijn en wat ze drijft, dan door wat ze kunnen. TNT baas Tex Gunning merkte recentelijk op dat mensen vooral slagen als leider door hun persoonlijkheid en niet omdat ze een 6 of een 9 voor wiskunde op hun rapport hadden. Natuurlijk zijn zaken als strategisch kunnen denken, implementatie kunnen managen, een sterk managementteam kunnen bouwen en mensen kunnen mobiliseren belangrijke competenties voor iedere toekomstige CEO. Het is alleen niet het hele verhaal.

Als je kijkt naar talent moet je naar mijn mening drie allesbeslissende factoren onderscheiden, namelijk kunnen, willen en zijn. Over competenties hebben we het hierboven gehad. Eigenlijk zijn dit belangrijke, maar niet voldoende voorwaarden bij de ontwikkeling van toekomstige leiders. Lastig is wel dat datgene waar je in de eerste fase van je carrière op wordt beoordeeld, namelijk competenties, IQ en diploma’s, niet doorslaggevend zijn in de latere fase van je arbeidzame leven.

De volgende factor betreft de persoonlijkheidskenmerken zoals inlevingsvermogen, authenticiteit, weerbaarheid en zelfreflectie. Het probleem met deze kenmerken is dat ze robuust zijn en moeilijker aan te leren dan de competenties. Als je ze wilt ontwikkelen moet je er heel vroeg in je carrière mee aan de slag en zal je regelmatig harde feedback moeten kunnen doorstaan om verbeteringsslagen te kunnen maken.

Nog ingewikkelder is het gesteld met de derde cruciale factor: onze drijfveren. Er bestaat niet een universele receptuur voor CEO’s in elke geografische zone, cultuur of context. Er is door voormalig Harvard psycholoog David McClelland en collega’s echter wel een ruwe blauwdruk gemaakt voor de meest dominante behoeften die ons het merendeel van de tijd aanzetten tot bepaald gedrag. Deze meest cruciale behoeften zijn prestatiemotivatie (ofwel het bereiken van steeds hogere doelen), invloedmotivatie (de behoeften om impact op anderen te hebben), en affiliatie (de sociale drijfveer om hechte relaties aan te gaan). Op dat laatste moet je als CEO wel een beroep kunnen doen, maar een al te hoge score op deze drijfveer zorgt er voor dat je geen zakelijk harde beslissingen meer kunt nemen.

Er zijn verschillende variaties mogelijk als je succesvol wilt zijn als CEO, afhankelijk van de omvang en de fase waarin het bedrijf verkeert, maar vriend en vijand zijn het er over eens dat een CEO een behoorlijke invloedmotivatie moet hebben. Het lastige met deze drijfveer is dat hij onderverdeeld wordt in een persoonlijk getinte variant en een meer sociale. Voor echt leiderschap zoek je natuurlijk niet de narcist of de op zichzelf gerichte egocentrische CEO. Want, zoals voormalig Topman van General Electric Jack Welch het samenvatte: ‘Before you are a leader succes is all about growing yourself. When you become a leader, succes all is about growing others.’

Over Ralf Knegtmans
Ralf Knegtmans is Managing Partner en mede-eigenaar van De Vroedt & Thierry: een van de oudste executive search-bureaus van Nederland met een ruim 35-jarige historie. Dit gerenommeerde bureau richt zich van oudsher op het vervullen van senior management- en directiefuncties en het formeren van Raden van Commissarissen en Raden van Toezicht. Ralf Knegtmans studeerde rechten (UvA) en volgde postacademisch onderwijs (kopstudie Bedrijfskunde) aan de Nyenrode Business University en aan IMD te Lausanne (Business Marketing). In 2005 leverde Knegtmans een bijdrage aan het door de Nederlandse Federatie van Management geïnitieerde boek 'Top Potentials in organisaties' (Koninklijke van Gorcum). In 2007 deed hij een uitgebreid onderzoek naar de doorslaggevende eigenschappen van toptalent. Verschillende CEO's, commissarissen, wetenschappers en toptalenten uit allerlei werelden werden aan de tand gevoeld. Het resultaat is het door uitgeverij Boom uitgegeven boek Toptalent: De 9 universele criteria van toptalent. Naast zijn activiteiten voor De Vroedt & Thierry leverde Ralf Knegtmans de afgelopen jaren periodiek als columnist bijdragen aan o.a. het Financieele Dagblad (www.fd.nl), De Financiële Telegraaf, Management Team en Managementboek Magazine. Verder is Knegtmans wekelijks te gast bij Business News Radio (BNR) in het programma Aan de slag met Paul van Liempt. Wilt u reageren? @ralfknegtmans

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden