OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
20 resultaten
recensie
Strategisch management
2 april 2019
Sonja van Vuren
3-5 minuten leestijd
Ik hou van structuur en schep graag orde in de (creatieve) chaos. Des te meer reden dus om Warorde - Ontketen creativiteit en innovatie te lezen, geschreven door Peter Ros, technologie-optimist en mede-oprichter van Permanent Beta.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
18 februari 2019
Sonja van Vuren
3-4 minuten leestijd
Waarom zou je ‘GRIP - Het geheim van slim werken’ van Blendle binnenbaas Rick Pastoor lezen als je al goed kunt plannen en organiseren? Omdat je nooit uitgeleerd bent en het altijd beter kan!
recensie
Organisatiekunde
31 januari 2019
Sonja van Vuren
4-6 minuten leestijd
Bedrijven zoals Google, Facebook, Netflix en Spotify kunnen niet zonder en jij en ik maken er dagelijks gebruik van. Algoritmes. Maar wat ís een algoritme precies? Waarom is algoritmisering cruciaal, waar ligt de (ethische) grens en wat zijn de gevolgen voor de arbeidsmarkt?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 april 2017
Sonja van Vuren
7-10 minuten leestijd
De 10 stappen naar succes. In 6 stappen een gelukkiger leven. Lijstjes zijn onverminderd populair. Ze geven de verleidelijke illusie dat er een eenvoudige formule is voor succes of geluk. En dat willen we maar wat graag geloven, al weten we heus wel dat veranderen niet tot zoiets simplistisch te reduceren is.
recensie
Leiderschap
15 maart 2017
Sonja van Vuren
6-8 minuten leestijd
Wanneer ben je moedig? Wat is ervoor nodig om moedig te zijn? Ken je mensen waarvan jij vindt dat ze iets moedigs hebben gedaan? Wat ís moed eigenlijk? Dat is waar het boek Factor MOED! van Marinka Lipsius en Remco Claassen mee van start gaat. Het is de opmaat naar een onderzoekend en tegelijkertijd praktisch boek.
recensie
Strategisch management
27 januari 2017
Sonja van Vuren
6-8 minuten leestijd
Ken je het milkshake verhaal? Een fastfoodketen wilde meer milkshakes verkopen. Dus ondervroegen zij klanten die in 'het typische milkshake drinker profiel' pasten. Moest het goedkoper, dikker, dunner, met meer chocoladesmaak?
recensie
Economie
27 februari 2014
Sonja van Vuren
Bankieren zoals het hoort! Maar ehh.... hoe hoort het ook alweer? Banken. Ik heb er nooit zo veel mee gehad. Al ben ik er vele jaren geleden mijn 'carrière' begonnen. Verder dan een spaarrekening en een hypotheek ben ik nooit gekomen. Heb ik daardoor niet zoveel te klagen? Waarom ik dan in vredesnaam als zo'n leek 'Heartful Banking' van Owen de Vries lees, en sterker nog, zelfs recenseer?!
recensie
Psychologie
19 juli 2012
Sonja van Vuren
Het woord 'kick' of 'kicken', wordt veel gebruikt, maar wat is het nou eigenlijk precies? Hoe kom je tot die kick? Welke ingrediënten zijn daarvoor nodig? En kun je die ingrediënten systematisch inzetten om de motivatie te verbeteren? Het zijn allemaal aspecten die Susanne Piët behandelt in haar boek 'De kick... beter dan geld, status en waardering...'
recensie
Marketing
12 april 2012
Sonja van Vuren
4-5 minuten leestijd
Service. Er wordt veel over gesproken en geschreven. Waarschijnlijk omdat er juist zo'n chronisch tekort aan is. Is het in Nederland niet vechten tegen de bierkaai? Eric de Haan heeft waarschijnlijk gedacht dat het juist niet om vechten gaat, maar om wijsheid en brengt de Tao in stelling met zijn boek 'De Tao van Service'. Kunnen zijn inzichten meer service brengen? Zijn wij in staat tot bezielde service? Zoals zo vaak is het een mentaliteitskwestie. Zolang marketing en sales als 'waarden'voller worden gezien, verandert er niets.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 november 2011
Sonja van Vuren
Kun je Seth Godin zat worden? Het is een vraag die in me opkomt als ik zijn laatste boekje lees, 'Durf!'. Ik heb al veel gelezen van deze rasechte marketeer. Misschien te veel? Maar voor wie nog niet met Godin bekend is, is 'Durf!' een mooie introductie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 september 2011
Sonja van Vuren
'Groeien in je werk door belemmerende overtuigingen aan te pakken'. De ondertitel van 'De kracht van gedachten' van Martijn Frijters zegt precies waar het boek over gaat. De inhoud is net zo compact en duidelijk. Overzichtelijk en overtuigend word je op een pad gezet dat uitzicht geeft op een wezenlijke verandering. Als je maar volhoudt! 40 dagen, om precies te zijn.
recensie
2 augustus 2011
Sonja van Vuren
Een boek dat 'Stilte Geste Stem' heet, wat moet je je daarbij voorstellen? Volgens de schrijver René ten Bos is taal schatplichtig aan het niet-talige. Een boek over zaken die op het eerste oog niet zo veel met taal te maken hebben, maar bij nadere inspectie taal mede mogelijk maken, is dus zo gek nog niet. Het blijkt dat je er prachtige essays aan kunt wijden. Een heel boek vol.
recensie
Psychologie
10 juni 2011
Sonja van Vuren
Het boek van Yale-psycholoog Paul Bloom over het hoe en waarom van menselijk genot heeft in het Nederlands de titel 'Het geheim van genot' gekregen. Maar de Engelse titel dekt de lading beter: 'How pleasure works'. Er wordt namelijk geen geheim onthuld, maar vrijuit en gefundeerd gefilosofeerd over de oorsprong, uitwerking en bijwerkingen van genot.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 april 2011
Sonja van Vuren
Weer een boek over een thema dat zo oud is als de pratende mens: 'Waarom begrijp je me niet?' Geschreven door Brigitte Heldeweg, Gert van Grunsven en Manon Désar, met de ondertitel 'Beter samenwerken door het (h)erkennen van communicatiestijlen.' Hebben we behoefte aan het zoveelste model dat mensen in hokjes plaatst en de illusie schept dat menselijk gedrag tot zoiets simpels terug te brengen is? Nee. Maar zo'n boek is dit dan ook niet!
recensie
Internet en social media
14 februari 2011
Sonja van Vuren
Het boek 'De macht van Google' van Peter Olsthoorn heeft een intrigerende ondertitel: 'Werkt Google voor jou of werk jij voor Google?' Het is inderdaad maar net hoe je het bekijkt. Het algoritme van zoekmachine Google is ijzersterk geworden door het massale gebruik. Hoe meer mensen ermee zoeken, hoe slimmer Google wordt. Maar Google is veel meer dan een handige tool om je weg te vinden op het immense internet.
recensie
Marketing
24 december 2010
Sonja van Vuren
Nog niet zo lang geleden konden bedrijven zich permitteren gezichtloos te zijn. Groot zijn, schepte vertrouwen en reclame definieerde de bedrijfsidentiteit. Anonimiteit is ook een uitstekende vorm van risicomanagement (risico mijden, beter gezegd). Volgens Rohit Bhargava is die tijd voorgoed voorbij. Persoonlijkheid is onmisbaar geworden. Dat maakt hij heel duidelijk in zijn boek 'Persoonlijkheid niet inbegrepen – Waarom bedrijven hun authenticiteit kwijtraken – En hoe grootse merken het terugkrijgen'.
recensie
Werk en loopbaan
1 december 2010
Sonja van Vuren
Bent u zo iemand die altijd maar alles perfect wil doen? Of kwelt u zichzelf met allerlei rampscenario's? Of bent u er zo één die altijd alles onder controle wil hebben? Dan is 'Controlfreaks, alleswillers en andere druktemakers – Rationele effectiviteitstraining in woord en beeld' van Roderik Bender (tekst) en Sasja Bork (illustraties) echt iets voor u! Na een paar uur lezen, ben je (weer) met de neus op de feiten gedrukt en heb je praktische handreikingen voor gedragsverandering op zak. Nu alleen nog doen …. !
recensie
Psychologie
12 november 2010
Sonja van Vuren
2-3 minuten leestijd
De ondertitel van het boek 'De stof van het denken' is 'Taal als venster op de menselijke natuur'. Als geïnteresseerde leek die van taal en de menselijke geest houdt, wekte dat meteen mijn interesse. Maar eenmaal begonnen, kom ik er al snel achter dat het boek dusdanig bombastisch en omslachtig geschreven is, dat het moeilijk doorkomen is voor de gemiddelde niet-linguïst. Jammer, want het nieuwste boek van Steven Pinker bevat ook interessante stukken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 oktober 2010
Sonja van Vuren
3-5 minuten leestijd
Na het lezen van enkele tientallen bladzijdes van 'Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, krijg je iets anders' van Rob de Best, vraag ik me enigszins wanhopig af waar ik in terecht gekomen ben. Eigenlijk heb ik het boek puur uitgekozen op de titel. Die vond ik geestig! De schrijver vat het echter niet licht op. Hij heeft diepzinnige verklaringen voor het Sinterklaasfeest, schrijft onder andere over een 'magnetisch centrum' en legt uit dat een systeem dat gebaseerd is op beloning en straf ('wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe') tot een gewelddadige revolutie leidt. Wat helaas nog niet tot het bewustzijn van menig ouder is doorgedrongen, aldus De Best.
recensie
Internet en social media
22 september 2010
Sonja van Vuren
Wat een originele vormgeving! Dat was het eerste wat ik dacht toen ik 'Zo kan het ook!' van Raymond Klompsma en Stefan Wobben van Concept7 doorbladerde. Op zich mag je dat verwachten van een stel creatievelingen die zich bezighouden met webdesign. Vraag is of de inhoud genoeg tegenwicht biedt en het niet alleen een leuk bladerboek blijft. Krijgt hun kreet 'Websites ontwerp je voor mensen' de uitwerking die het verdient?