OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 8 van 159 resultaten
nieuws
Algemeen management
24 april 2012
Nienke van Oeveren
Je naam op de omslag van een boek, een droom van menig organisatieadviseur en zelfstandige. Ieder jaar verschijnen er zo’n 1000 nieuwe, Nederlandstalige managementboeken. Maar een boek schrijven blijkt ook steeds weer lucratief te zijn.
nieuws
6 maart 2012
Nienke van Oeveren
Veel auteurs vragen vrienden en vakgenoten om mee te lezen tijdens het schrijfproces. Maar je ziet ook steeds meer onbekenden meelezen. Sociale media bevorderen dit uiteraard, net als online communities. Zo zijn de auteurs Dik Bijl en Wim Kweekel ook bezig met een nieuw boek. Gisteren publiceerden zij een deel van hun eerste hoofdstuk en vragen daarover reacties via hun website rgoboek.nl
nieuws
Organisatiekunde
5 maart 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Strategie maken, concrete stappen formuleren en deze uitvoeren… Maar ondertussen gaat de organisatie gewoon door, net als haar omgeving. Om deze blinde vlek zichtbaar te maken, schreven Jaap van ’t Hek en Leike van Oss Ondertussen in de organisatie. Zij presenteerden hun boek bij een symposium. Wat is dat Ondertussen? En als je het ziet, is het dan nog wel Ondertussen?
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
27 februari 2012
Nienke van Oeveren
Ieder mens gaat anders om met lastige situaties in zijn leven. Joep Schrijvers vroeg zich af waarom de een er veel beter uitkomt dan de ander. Hij werd vaste klant bij de bibliotheek van de Vrije Universiteit in Amsterdam en schreef een boek met de aansporende titel Maak er wat van! Gisteren was de boeklancering.
nieuws
23 februari 2012
Nienke van Oeveren
Welke organisatie wordt de slimste van Nederland? De drie kanshebbers zijn in elk geval Coolblue, Buurtzorg Nederland en De Hypotheekshop. Een vakjury nomineerde hen voor 'Slimste organisatie van Nederland 2012'.
nieuws
Leiderschap
8 februari 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Er lekt onnodig veel energie weg in organisaties.’ Hans van der Loo geeft alvast een voorproefje van zijn boek BizBoost tijdens de masterclass Zin in BizBoost. ‘En dat terwijl we meer moeten presteren!’ Hoe kunnen we de energie van medewerkers benutten, verrijken en vergroten?
nieuws
Organisatiekunde
16 november 2011
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Hoe handel je als je volgende fout fataal kan zijn? Wat je kunt leren van organisaties die zich in zo’n kritieke omgeving bewegen, vertellen Paul Schulman en Kathleen Sutcliffe tijdens de tweedaagse conferentie proHRO. ‘Denk niet dat het gemakkelijk is, na begrip komt eerst de fase van verwarring, en daarna volgt het echte begrip pas.’
nieuws
Leiderschap
15 november 2011
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
De zon schijnt de open, ronde zaal in. Het Slow event ‘Taylor voorbij’ van 14 november vindt plaats in het gemeentehuis van Heemstede. Het gebouw past bij zijn manier van werken, de gemeente heeft afgelopen donderdag de TelewerkJaarprijs gewonnen en scoort jaar op jaar hoog bij de landelijke monitor ‘Waar staat je gemeente.nl?’. Een inspirerende omgeving om antwoord op de vraag te krijgen hoe organisaties er de komende eeuw uitzien.
nieuws
Algemeen management
9 november 2011
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Ondernemerschap in zijn puurste vorm’, volgens de jury van Ondernemersboek van het Jaar. Met Ondernemerslessen van een InternetCowboy wint Ronnie Overgoor deze prijs. De redactie van tijdschrift Sprout reikte deze vanmiddag voor de tweede keer uit tijdens de Challengerday.
nieuws
Marketing
1 november 2011
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
‘Een stad zonder winkels is een dode stad.’ Cor Molenaar springt in de bres voor de retailer tijdens het boekevent Het einde van winkels? ‘Wij moeten ons opnieuw uitvinden.’ En hoe dat kan, illustreert hij met talloze voorbeelden en anekdotes.
nieuws
Communicatie en media
18 oktober 2011
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
‘De mens staat steeds centraal, de communicatie is per situatie verschillend, en communicatie blijft heel complex.’ Aldus de bondige samenvatting van het boekevent ‘Veranderen & communicatie’ door voorzitter Monica Wigman. Een samenvatting waar de dienstdoende sprekers van deze middag, Annemarie Mars, Erik Reijnders en Ilse van Ravenstein, zich in konden vinden. Dit boekevent werd georganiseerd in samenwerking met Logeion, vereniging voor communicatie.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
27 april 2010
Nienke van Oeveren
3-4 minuten leestijd
Zo’n driehonderd leidinggevenden luisteren hoe een professioneel orkest op de automatische piloot speelt. Het klinkt nog steeds prachtig, gelijk en zuiver, maar het mist pit en muzikaliteit. ‘Een organisatie kan functioneren op de automatische piloot’, licht dirigent Roger Nierenberg toe. ‘Maar dit is het minimale resultaat. Het is verspilling van het vermogen van deze professionals.’ In een luistersessie laat de auteur van Maestro, leidinggeven door te luisteren zien hoe een leidinggevende het maximale kan bereiken met zijn professionals. Organisator Impulsus heeft voor deze ‘Sound of working’ op 22 april zo’n driehonderd relaties uitgenodigd.
recensie
Personeelsmanagement
23 november 2009
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
U heeft vast ook een LinkedIn-account om uw netwerk gemakkelijk te onderhouden en om snel een nieuwe baan of opdracht te vinden als dat nodig is. Loopbaanprofessional Aaltje Vincent en LinkedIn-expert Jacco Valkenburg geven in Solliciteren via LinkedIn tips om uw netwerk slim in te zetten voor uw carrièreplannen.
recensie
Communicatie en media
6 oktober 2009
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Google even op ‘Basisboek crossmedia concepting’ en u ziet wat de auteurs met crossmedia bedoelen. Websites over het boek, recensies, een toelichting van de auteurs in blogs en tweets van crossmediaboek. De boodschap is: dit is het eerste boek over het maken van een crossmediaal concept en het loopt als een trein. In Basisboek crossmedia concepting beschrijven Indira Reynaert en Daphne Dijkerman wat crossmedia inhoudt en hoe je hiervoor een concept maakt met een opdrachtgever.
recensie
Werk en loopbaan
14 augustus 2009
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Het beeld van de ambassadeur als wat oudere, wat stijvige man die in een ver buitenland zijn eigen beleid uitvoert wordt door Irene Schoemakers efficiënt afgestoft. Op haar post bevat vijftien interviews met vrouwelijke, Nederlandse ambassadeurs. Uit hun portretten komt het beeld naar voren van de ambassadeur als netwerker, makelaar, onderhandelaar. Een duizendpoot die duidelijke keuzes maakt tijdens haar loopbaan en persoonlijke leven.
recensie
Leiderschap
14 mei 2009
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Warren Bennis, Daniel Goleman, James O’Toole en Patricia Biederman bespreken in hun boek Transparantie de verschillende aspecten van openheid, en 'hoe je als leider openheid creëert’ zoals de ondertitel luidt. Een welkom boek, want transparantie lijkt één van de formules om de gevolgen van mismanagement te bezweren.
recensie
Werk en loopbaan
6 maart 2009
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Hoe komt u als dame tussen de heren hogerop? Kijk naar hun spel en probeer je mannetje te staan. Marion Knaths geeft in haar boek Spelen met macht praktische inzichten en tips om als de koningin dit schaakspel te beheersen. Een handig boekje, maar soms wat oppervlakkig.
recensie
Algemeen management
25 september 2008
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Het boek Wij weten meer dan ik staat vol met inspirerende voorbeelden van de bijdrage van ‘de massa’ aan het bedrijfsproces. Dit boek is dan ook geschreven door Barry Libert, Jon Spector ‘en duizend anderen’.
nieuws
1 januari 1970
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Met een
afgebakend onderwerp en inhoudsopgave kun je beginnen met schrijven. Dat is
best een eenzaam proces, aanmodderen af en toe, schrijven en schrappen. Er er
komt nog veel meer bij kijken dan schrijven. De vormgeving bijvoorbeeld. Zou de
ontwerper van je website dat kunnen? Hoe kom je aan een isbn en wat is dat
eigenlijk? De verkoop gaat vast het makkelijkst via je eigen website. De derde
valkuil is dat je alles zelf wilt doen. Dit kost je veel tijd en het resultaat
is daar vaak niet naar.