Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Innovatietips uit het Managementboek van het Jaar 2017: Het Innovatiedoolhof

Innoveren is een hele krachttoer. Niet alleen om inhoudelijk het nieuwe product, de nieuwe dienst, jouw nieuwe proces of de nieuwe experience te bedenken. Maar vooral ook omdat je een hoop energie moet steken in de interne acceptatie van jouw nieuwe concept.

Gijs van Wulfen | 16 mei 2017 | 3-4 minuten leestijd

Terwijl jij focust op de inhoud, speelt er vanaf het moment van het idee tot aan het introductiemoment maar één vraag op de achtergrond mee: ‘Hoe krijg ik de rest ook mee…?’  Want: Uitvinden kun je alleen, Innoveren lukt alleen maar samen. Je hebt je collega’s, je (mede)managers, je directie of bestuur, je eigenaren allemaal nodig. En dat geldt natuurlijk ook voor je partners en de leveranciers met wie je samenwerkt, en niet te vergeten de klanten, cliënten of burgers voor wie je het uiteindelijk allemaal doet.

Innoveer daarom altijd vanaf de start van het project samen met anderen. Dat leidt tot zowel betere oplossingen als draagvlak. Stel een team samen van mensen met uiteenlopende kennis en ervaringen. Hierdoor krijg je in het team ideeën vanuit verschillende invalshoeken en leer je ook hoe anderen kijken en denken. Neem ook nieuwkomers op in het team. Hierdoor haal je een frisse blik in huis en worden voor de hand liggende opties sneller ter discussie gesteld.

Het ligt voor de hand om voor een innovatieteam de meest innovatieve mensen te kiezen uit een organisatie. Maar dat is niet altijd even handig, leert mijn praktijkervaring. Zeker niet als je deel uitmaakt van een wat conservatievere organisatie. Als je innoveert in een team met ‘the usual suspects’ heb je ongetwijfeld een leuk project bij de start, maar zodra je de implementatie nadert blijkt dat de rest van de organisatie nog even conservatief is als daarvoor, en stokt de voortgang. In jouw organisatie heb je vast ook wel zogenaamde ‘remmers in vaste dienst’. Van die oldtimers die, zoals Statler en Waldorf in de Muppetshow, op alles commentaar hebben. Mijn tip is om vanaf de start ook een van die remmers in vaste dienst op te nemen in jouw innovatieteam. Want als de oudgedienden zelf nieuwe concepten maken, steunen en naar de markt brengen, is dat een enorme push voor het intern draagvlak.

Naast een goed team team, creëer je ook intern draagvlak door het juiste moment te pakken om je innovatieproject te starten. Als je een moment kiest waarop jouw organisatie echt moet innoveren, is het grote voordeel dat er bij iedereen urgentie is. Denk aan een reorganisatie waarbij 15 procent van de mensen moet afvloeien. Dat zorgt zeker voor besef en draagvlak om dingen anders te doen, en andere dingen te gaan doen met elkaar. Op het moment dat je moet innoveren, ben je echter wel aan de late kant. Het is beter om te innoveren voordat jouw afdeling, unit of organisatie de verzadigingsfase in gaat. Het nadeel daarvan is dat er nog maar bij weinig mensen urgentie wordt gevoeld als je dan een innovatieproject start. Je kunt dan alleen draagvlak bereiken als jouw afdeling of organisatie een sterke leider heeft, die innovatie op de agenda zet en zich aan jouw project verbindt – in woorden en in daden.

Hoe eerder in het innovatieproces het je lukt om collega’s te informeren en te betrekken, hoe groter het draagvlak later zal zijn. Het vergt de nodige inspanning elke keer weer te moeten uitleggen wat je doet en waarom. Maar dit betaalt zich later, in de realisatiefase, dubbel en dwars terug. Neem dat van mij aan. Veel succes op jouw route door Het innovatiedoolhof.

Gijs van Wulfen richt zich op het opleiden, verspreiden en het faciliteren van de VOORT innovatiemethode. Hij is de auteur van Het innovatiedoolhof, dat werd uitgeroepen tot Managementboek van het Jaar 2017. Daarnaast is hij spreker en te boeken via Managementboek Academy.

Over Gijs van Wulfen

Gijs van Wulfen is bedrijfseconoom, marketeer en innovatieversneller. Hij adviseerde bij achtereenvolgens Ernst & Young en Boer & Croon vele organisaties over marketing- en innovatie strategieën. In 2002 startte hij zijn eigen bedrijf Big Tree Marketing Innovators, dat zeer uiteenlopende klanten helpt bij het bedenken van nieuwe productideeën, het organiseren van innovatie en het introduceren van nieuwe producten in de markt.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden