Van der Loo en Davidson zijn al langer bezig met een zoektocht naar de achtergronden en succesfactoren van wavemakers: leiders die de wereld verbeteren door dingen tien keer (of meer) sneller, beter en goedkoper te doen. Of totaal vernieuwend zijn. Ondernemers die de wereld van nieuwe golven voorzien. Ze konden niet om Elon Musk van onder andere Tesla en SpaceX heen. Gegrepen door de man, besloten ze voorafgaand aan het grote Wavemaker-boek eerst maar eens een klein boekje over alleen Musk te maken: Musk Mania.
Binnen een week stond het op nummer één in de managementbestsellerslijst. Over de in Zuid-Afrika geboren uitvinder en ondernemer zegt auteur Patrick Davidson: ‘Ik plaats Musk niet op een voetstuk, maar ben wel gefascineerd door hem. Hij weet zo veel mensen te inspireren met zijn waanzinnige prestaties. In acht jaar, in amper 3000 dagen, zet hij een compleet nieuw automerk neer. Dat is sinds Chrysler in 1925 niemand meer gelukt in de VS. En de echte groeispurt komt er nog aan: over twee jaar moet de Tesla-productie nog eens vertienvoudigd zijn. Hij maakt verder zonnepanelen, nieuwe batterijen en geen twijfel dat hij naar Mars gaat met SpaceX. Hij is momenteel ‘s werelds grootste presteerder. Pionier in verandering. Toch kennen veel mensen Elon Musk pas als je ze zegt dat dat de man achter Tesla is. Dat is een kwestie van tijd. Het feit dat het boek direct goed verkoopt, zegt iets over de hunkering van mensen om ook wavemaker te worden; om zelf de wereld te kunnen veranderen. In iedereen schuilt een wavemaker. Ook in je eigen biotoop op kantoor kun je de wereld veranderen.’
Mik op Mars
Van der Loo en Davidson introduceren vijf succesprincipes voor wavemakers. Bied hoop, neem goed waar, mik op Mars, speel om te winnen en breng mensen in beweging. Davidson: ‘Musk beheerst die vijf principes als geen ander. Hij weet de grootste talenten aan te trekken en doet zelf ook mee. Ik zie hem als een soort George Clooney in de film Ocean’s Eleven. Voor een grote inbraak haalt hij de beste mensen ervoor bij elkaar. Musk doet dat in zijn onderneming ook. Als Musk kan realiseren waar hij allemaal mee bezig is, wordt hij de optelsom van Thomas Edison, Henry Ford, Steve Jobs én Leonardo da Vinci. Musk weet inhoudelijk waar het over gaat en is maniakaal in zijn organiseren. Twee dagen Tesla, twee dagen SpaceX, één dag verdelen en in het weekeinde de probleemgevallen oplossen. Ja, hij eist veel van zijn mensen en heeft ook wel narcistische trekjes, maar uiteindelijk weet hij mensen te binden en de wereld te veranderen.’
Musk rules the world
Aan het einde van het boek lanceren de auteurs drie scenario’s waar het met Musk kan eindigen. Musk houdt het harde werken niet vol en implodeert of explodeert, Musk maakt keuzes en gaat op kleinere schaal verder, of het scenario waarin alles lukt: Musk rules the world. Wat wordt het? ‘Ik denk dat Musk op een gegeven moment keuzes zal maken en dat hij zal focussen op zijn ruimtevaartactiviteiten bij SpaceX. Ik denk dat daar zijn hart ligt en dat de rest in dienst staat van die ambitie. En dus dat Tesla op termijn wordt verkocht aan bijvoorbeeld Google of Apple, bedrijven met torenhoge ambities en een grote zak geld. Musk is niet de man ernaar om het opschalen van Tesla zelf te gaan doen. Imploderen zie ik ook niet gebeuren, daarvoor is hij al te veel bewezen succesvol geweest.’
Wat wil Davidson dat mensen overhouden aan het lezen van Musk Mania? ‘Dat mensen na gaan denken over wat ze aan het doen zijn. Geprikkeld worden en energie krijgen van Musk om ook in hun eigen leven en op hun eigen werk een wavemaker te worden. Musk is daarbij een soort nieuwe Nelson Mandela. Iemand die een nieuwe generatie hoop biedt. Kruip in de huid van Musk. Dat is eigenlijk wat mensen met Musk Mania zouden moeten doen.’
Over Ronald Buitenhuis
Ronald Buitenhuis is freelance journalist.