Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Succesvol podcasten voor ondernemers - In 4 simpele stappen

Je hoort het om je heen zoomen en buzzen. Podcasten. Maar je hebt je vraagtekens. Zijn er niet al veel te veel podcasts? Is podcasten niet een zoveelste marketingtruc? En hoe krijg je eigenlijk luisteraars? Bovendien: hoe voorkom je dat je podcast een tijdrovende en geldverslindende nieuwe ‘hobby’ wordt? En trouwens: valt er eigenlijk geld te verdienen met een podcast?

Mirjam Hegger | 27 oktober 2022 | 2-3 minuten leestijd

In mijn boek Succesvol podcasten voor ondernemers ontrafel ik de belangrijkste podcastmythes en ontdek je in 4 simpele stappen hoe je jouw eigen nummer 1 podcast start. Zonder technisch gedoe.

Mythe #1 Er zijn al zoveel andere podcasts

Waar nu vaak wordt gedacht dat er op dit moment een wildgroei is, staat het aantal podcasts in Nederland op dit moment nog in schril contrast met de aantallen in het buitenland. In de Verenigde Staten worden bijna zes keer zoveel podcasts beluisterd als in Nederland. Ook in een cultureel meer gelijkwaardig land als Zweden wordt 50 procent vaker naar podcasts geluisterd dan in Nederland. Daarnaast stijgt het aantal luisteraars nog steeds.

Kortom: de vraag neemt toe en het aanbod is gering als je het vergelijkt met andere landen.

Mythe #2 Met podcasten valt geen geld te verdienen

Vaak wordt aangenomen dat er geen geld te verdienen valt met podcasten, terwijl er inmiddels volop praktijkvoorbeelden zijn van podcast-makers die het tegendeel bewijzen. Denk aan grote podcasts als ManManMan en de Zelfspodcast, maar ook podcasts voor een kleine doelgroep of over een specifiek onderwerp verdienen inmiddels goed geld met een eigen podcast. Bijvoorbeeld De Diabetes podcast en De Paardenpodcast die een sponsor koppelen aan hun podcast en daarmee geld verdienen.

Kortom: er zijn inmiddels volop case studies van zowel grote als kleinere podcasts die geld verdienen met podcasten.

Mythe #3 Een eigen podcast kost veel tijd en geld

Veel manieren om meer geïnteresseerden voor je producten of diensten te bereiken, kosten je behoorlijk wat tijd en middelen. Zelf startte ik mijn podcast door simpelweg een microfoon neer te zetten bij interessante gesprekken die ik toch al had, waardoor het me geen extra tijd kostte. En ik gebruikte daarvoor een microfoon van een paar tientjes.

De content die ik uit mijn podcast haal, kan ik inzetten voor mijn nieuwsbrief, social media en website. Op die manier creëer ik 1x content en kan ik die content als confetti over al mijn kanalen verspreiden. Zoals Kim Munnecom over haar dagelijkse podcast zegt: ‘juist omdat ik als ondernemer en moeder van jonge kinderen heel weinig tijd heb, podcast ik. Ik neem op tijdens het wandelen of autorijden.’

Tot zover de belangrijkste podcast-mythes. Dit zijn podcast-feiten die wél kloppen:

Feit #1

Een podcast-luisteraar is loyaal: 85% van de luisteraars luistert je aflevering helemaal tot het einde.

Feit #2

Voice is de toekomst: denk aan innovaties als Alexa en Google Home, we gaan steeds vaker praten tegen apparaten en ook podcasts gaan een steeds grotere rol spelen.

Feit #3

Een podcast zorgt ervoor dat je een hogere status in de markt stijgt: je wordt vaker gezien en gevraagd als dé expert in jouw vakgebied.

Kortom: podcasten is een serieus gat in de markt dat nog door weinig bedrijven in Nederland serieus wordt genomen. In mijn boek ontdek je hoe je in 4 simpele stappen jouw eigen, onderscheidende podcast start, zodat je je impact vergroot en eindelijk de nummer 1 wordt in jouw markt. Je creëert geen luisteraars, maar fans die niet kunnen wachten om met je samen te werken of iets van je te kopen. Simpelweg met jouw eigen stem.

Over Mirjam Hegger

Mirjam Hegger is ondernemer, podcast-maker, auteur en eigenaar van de Podcast Academy. Ze gaf het eerste podcast-tijdschrift van Nederland uit en organiseert jaarlijks het Podcast Summit in Beeld & Geluid met honderden bezoekers en gerenommeerde podcast-makers. Al haar kennis, ervaringen en praktijkvoorbeelden bundelde ze in het boek 'Succesvol podcasten voor ondernemers’.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden