Als ik ondernemers vraag waarom de klanten niet rijen dik voor de deur liggen, dan hoor ik vaak: ‘Ik ben niet zichtbaar genoeg.’ Of: ‘Ik heb geen naamsbekendheid.’ Toch ligt daar vaak niet het probleem. Begrijp me niet verkeerd. Zichtbaar zijn is niet fout of verkeerd. Mijn punt is alleen dat als zichtbaar zijn nu niet voor je werkt, wat maakt dat nog zichtbaarder zijn wel zou werken?
De markt is veranderd
Feit is dat het nog nooit zo makkelijk is geweest om te beginnen als ondernemer. Kijk alleen maar naar het aantal online shops, cursussen, websites, programma’s en coachtrajecten dat verkrijgbaar is. Er is alleen een probleem. De markt is best wel vol. De concurrentie is moordend. Jouw potentiële klant wordt doodgegooid met aanbiedingen en mogelijkheden die vaak ook nog eens op elkaar lijken. Een supergoed aanbod hebben, zichtbaar zijn en dan op mensen wachten, dat werkt niet meer.
De markt is veranderd, alleen heel veel ondernemers zijn daar nog niet in meegegroeid. Ze maken een site, bestellen flyers, doen aan branding, hebben visitekaartjes en promoten hun aanbod op hun spiksplinternieuwe facebookpagina. Toch gaat het stroef en dat is ook niet zo gek. Ook jij wordt praktisch doodgegooid met adviezen over hoe je het beste klanten kunt krijgen. En veel ondernemers doen alles volgens het ‘boekje’. Twijfelend of al die workshops, trainingen & coachtrajecten zich ooit terugbetalen, stappen ze toch in dat nieuwe programma dat €100k in 100 dagen belooft. Dit gaat wel werken, toch?
Wat is het echte probleem?
Ik zie veel ondernemers verzanden in de uitvoering van hun marketing. Ze blijven zoeken naar nieuwe dingen, afgeleid door het zogenaamde ‘shiny object syndroom’. Ze draven rond in een cirkel, zich afvragend waar de klanten blijven. En daardoor doen ze niet wat nodig is.
In mijn boek beschrijf ik deze en 19 andere valkuilen die je de inzichten geven waar je wel op moet focussen om klanten te krijgen.
Ben jij ook op zoek naar die gouden formule?
Dan ben je zeker niet de enige. De meeste ondernemers willen een gouden formule die hen snel aan meer klanten helpt. En dus verkopen veel marketeers een gouden formule. Liegen deze marketeers? Nee, deze formule werkt, voor hen, met hun doelgroep in hun markt, met hun producten, nadat – en nu komt het – ze het maanden hebben getest en aangepast. Met vaak een hoog marketingbudget.
Werkt het dan helemaal niet, zo’n formule? Jawel, maar je zult hem moeten testen. Met je eigen aanbod, je eigen doelgroep, je eigen budget, je eigen woorden. En de methode dus helemaal eigen maken. En dat doen veel ondernemers niet. Die kopiëren klakkeloos van een goeroe en denken op goud te zitten. Helaas werkt het niet zo.
Zo zijn er veel meer valkuilen waar zelfs ervaren ondernemers nog regelmatig inlopen. Het zijn valkuilen die de groei van jouw onderneming beperken en daarom heb ik dit boek geschreven. Sommige valkuilen zullen je bekend voorkomen. Dat kan confronterend zijn, zeker als je niet weet dat je in een valkuil zit. Geen nood, het boek geeft ook de oplossingen. Die zijn soms heel eenvoudig. Maar pas op, eenvoud maakt de stappen niet noodzakelijk makkelijker. Uiteindelijk zul je zien: Klanten krijgen is niet moeilijk, als je de juiste stappen zet.
Over Anneloes Zuiderveen
Met 25+ jaar aan ondernemerservaring weet Anneloes wat werkt en wat niet. Naast marketingfluisteraar is ze advertentiestrateeg, een unieke combinatie waarmee ze klanten helpt bij het hele marketing & verkoopproces: van het aanscherpen van hun aanbod en boodschap, tot het aantrekken van klanten en het closen van de deal. Sinds 2018 woont ze op Lanzarote en heeft klanten over de hele wereld.