Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Het Bestsellerboek  - Hoe je van je businessboek een succes maakt

De boekenbranche zit vol geheimen. Bijzondere boeken die plotseling bovenaan bestsellerlijsten verschijnen, maar er ook net zo hard weer vanaf donderen. De Wet op de vaste boekenprijs waardoor je niet net zo gemakkelijk aanbiedingen kunt maken of extra’s kunt bieden. Dat vergt dus ook een andere aanpak om van je businessboek een succes te maken. Die aanpak, aan de hand van de vier (klassieke) P’s, lees je in Het Bestsellerboek. 

Charlotte Meindersma | 12 juli 2022 | 3-5 minuten leestijd

Wat zijn de 4 P's van een bestseller?

Product

Natuurlijk moet de inhoud van je boek goed zijn. Maar alleen maar een goed boek, verkoopt zichzelf nog niet. Die goede inhoud zorgt er natuurlijk weer wel voor dat je boek wordt aangeraden, het als cadeau wordt weggegeven en je mooie reviews krijgt.

Maar het begint bij het begin: een goede, aansprekende titel. Een die uniek is, maar waarbij mensen ook al een idee krijgen van de inhoud van het boek. Je krijgt bonuspunten als er een zoekterm in verwerkt zit.

Dan de cover, die als thumbnail te zien is in online boekhandels. Het moet dus een duidelijk ontwerp zijn.

Spreken de titel en de thumbnail aan? Dan klikken mensen door. Daar komen ze vervolgens je flaptekst tegen. De tekst die op de achterkant van het boek staat en zo interessant is, dat mensen niet meer twijfelen, maar je boek meteen in hun digitale winkelmandje stoppen.

Prijs

Je wil jezelf niet uit de markt prijzen. Maak de prijs van je boek daarom niet té hoog. Maar een heel goedkoop boek, daarvan denken mensen vooral dat de waarde dan ook wel tegen zal vallen.

De prijs van je boek moet bij je boek passen. Heeft je boek een luxere uitstraling, dan mag het ook best wat meer kosten. Is het een wetenschappelijk boek, dan is het niet gek als de prijs hoger is dan van een gemiddeld boek voor managers en ondernemers. Cadeauboeken wil je juist graag lager prijzen, zodat het gemakkelijker cadeau gegeven kan worden, zonder dat de prijs dat in de weg zit.

Dan kun je ook nog wat prijspsychologie toepassen. Je geeft je boek daardoor misschien wel een net iets lagere of juist iets hogere prijs dan je oorspronkelijk in gedachten had. Wil je dat jouw boek als koopje gezien wordt? Kies dan vooral voor een bedrag met cijfers achter de komma.

Plaats

Waar verkoop jij je boek? Dat is een belangrijke keuze voor de verschillende ranglijsten en het heeft ook invloed op de marge wanneer je een boek in eigen beheer uitgeeft.

Het Bestsellerboek was de eerste weken alleen verkrijgbaar via de website over het boek en via managementboek.nl. Pas later kon het via CB ook door andere boekhandels ingekocht worden. Dat had een reden. Die lees je terug in Het Bestsellerboek.

Als auteur zelf verkopen heeft zo zijn voordelen. Je marges zijn hoger en je ontvangt een e-mailadres van je klant. Die mag je vervolgens nog enkele mails sturen. Zo is het veel gemakkelijker om deze klanten nog meer te verkopen dan alleen je boek.

Maar wil je een grotere groep lezers bereiken? Dan wil je toch wel graag dat je boek bij alle (online) boekhandels komt te liggen. Distributie van CB (voorheen Centraal Boekhuis) is dan bijna onvermijdelijk.

Promotie

Het voorgaande is allemaal leuk en aardig, maar je hebt er helemaal niks aan als mensen niet eens weten van het bestaan van je boek! Aan de bak dus met de promotie. Het liefst al voor je begint met schrijven aan je boek, zodat je mensen nieuwsgierig kunt maken.

Daarna verzamel je recensies van lezers en experts. Dat zijn bekende beïnvloedingstechnieken, waardoor potentiële lezers eerder je boek kopen.

En in elke fase deel je vanalles uit en over je boek. Je moet namelijk zorgen dat de inhoud bekend wordt, zodat mensen weten wat ze aan jouw boek gaan hebben en waarom ze het absoluut zouden moeten lezen.

En als je Managementboek lief aankijkt, dan mag je misschien wel een preview voor ze schrijven, zodat ze dat publiceren op de verkooppagina van je boek en het verschijnt in het Online Magazine. Valt je boek extra op en wordt het gemakkelijker gekocht.

Geloof de experts

Wil je ons als auteurs niet geloven? Hoe je een bestseller verkoopt hoor je misschien liever van bestsellerauteurs. Geen probleem. Ook dan kom je met Het Bestsellerboek helemaal aan je trekken.

We interviewden Elke Wiss, auteur van o.a. Socrates op sneakers, Robin Stevens van o.a. Verbinding zonder WiFi, Cynthia Schultz van Goed werk, de welbekende Jos Burgers van o.a. Wacht niet op de wind, ga roeien, Bart van den Belt van o.a. De online marketingmachine en Monique Bransen van uitgeverij Haystack. Ze doen precies uit de doeken hoe hun boeken zo’n succes hebben kunnen worden.

Over Charlotte Meindersma

Charlotte is jurist en marketeer. Vanuit haar bedrijf Charlotte’s Law & Fine Prints geeft ze juridisch advies en marketingadvies. Ze is een disruptor en pionier in de juridische wereld.

Over Hanneke de Wit

Hanneke de Wit is schrijfcoach, redacteur, ontwerper en marketeer. Vanuit haar bedrijf Tangram Studio helpt ze ondernemers om hun boek uit te geven en zo hun bedrijf te laten groeien. De Wit recenseert geen boeken waar ze zakelijk aan verbonden is.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Charlotte Meindersma, Hanneke de Wit
Het Bestsellerboek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden