In The Art of AI werp ik, Laurens Vreekamp, voormalig Teaching Fellow bij Google & Docent van het Jaar, samen met Marlies van der Wees, Machine Learning Engineer bij DPG Media, een praktische blik op hoe het creatieve proces en AI hand in hand gaan.
Voor creatieve professionals
We schreven dit boek voor de creatieve professional die geïnteresseerd is in kunstmatige intelligentie, maar er weinig tot geen ervaring mee heeft. Je hoeft geen technische achtergrond te hebben. Wil of kun je niet programmeren, ben je niet dol op wiskunde en waag je je liever niet aan statistiek? Dan zit je helemaal goed met dit boek.
AI & conceptontwikkeling
Praktisch-creatief werk is goed met AI-tools te verrijken. Daarnaast zijn er ook handige oplossingen als je meer conceptmatig werkt. Bijvoorbeeld wanneer je AI-powered producten en services ontwikkelt of brainstormt over nieuwe mogelijkheden van machine learning. Zo zijn er diverse best practices van IBM, Microsoft en Google en een kaartenset van de Stanford Universiteit. Ze helpen je om te ‘denken met algoritmes’. Daarmee overzie je de gevolgen van ontwerpkeuzes beter of de impact van bepaalde toepassingen - in goede en kwade zin. Je voert er betere gesprekken door over data en vooringenomenheid. Waardevol tijdens een pitchpresentatie, een redactievergadering of design review.
14 interviews met creatieve AI-pioniers
Voor The Art of AI spraken we met veertien pioniers uit de creatieve industrie. Een daarvan is Vincent Koops, data scientist bij RTL Nederland en Videoland. Hij spreekt regelmatig met editors en promomakers om helder te krijgen welke informatie zij belangrijk en bruikbaar vinden. Bijvoorbeeld bij het automatisch selecteren van stills uit series die als thumbnails fungeren in de digitale gids die wij als Videolandkijker zien. Koops: ‘Dan zeggen ze tegen ons: “er moeten een tot drie gezichten op de thumbnail staan, het moet een mooi plaatje zijn, in focus, en fijn als een van de hoofdrolspelers erop staat.” Dat soort dingen nemen we dan allemaal mee.’ Hij besluit het interview met de opmerking dat ‘de leukste projecten zijn die waarbij we mensen binnen RTL helpen met AI zodat ze hun werk beter kunnen doen niet per se efficiënter of sneller. Als je feedback krijgt en iemand zegt: nu kan ik echt dingen doen die ik hiervoor niet kon, op creatief gebied, dan heb je impact gemaakt.’
Meer dan 70 tools
In het boek zet Marlies eerst de basis en belangrijkste concepten van AI en ML op een rij.
Samen beantwoorden we vragen als ‘Kan een machine creatief zijn?’, ‘Welke invloed heeft AI-kennis op ons creatieve vermogen?’ en praktischer nog 'Met welke nieuwe vormen en tools kun je experimenteren?' Meer dan 70 tools hiervoor hebben we in het boek opgenomen.
Design thinking & het Double Diamond Model
We loodsen je door het creatieve proces aan de hand van het Double Diamond model. Voor elk van de vier fasen - discover, define, develop, deliver - adviseren we passende AI-powered tools.
Op zoek naar de waarde(n) van AI
Een boek over de creatieve kansen van AI, geschreven in 2022 – daarin moesten we de ethische aspecten ervan adresseren, uitleggen en praktisch maken, zo vonden wij. In het laatste deel van The Art of AI behandelen we daarom dan ook filosofische, futuristische en beangstigende theorieën. We ontkrachten mythes en leggen je uit hoe vooroordelen, ethiek en uitlegbaarheid in AI-systemen werken. We delen perspectieven van overheden, engineers, ontwerpers, activisten en journalisten. We besteden aandacht aan de opkomst en invloed van synthetische, gegenereerde media zoals deepfakes.
Toekomst van creatief werk
Voordat het boek eindigt met 10 praktische tips om zelf te starten met AI, kijken we naar de toekomst van creatief werk en delen we cijfers, trends en de voorspellingen van een aantal creatieven over de impact en nieuwe mogelijkheden van AI. Een daarvan is ‘Ga samenwerken met AI, zie het als nieuwe compagnon.’ Hoe je dat leert? Dat lees je in ons boek!
Over Laurens Vreekamp
Laurens Vreekamp (1980) is oprichter van de Future Journalism Today Academy en mentor bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Hij werkte eerder als News Lab Teaching Fellow voor Google. Was daarvoor docent User Experience Design & onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht, faculteit Communicatie & Journalistiek.