Veel ondernemers en managers doen zichzelf tekort door weinig aandacht te geven aan hun prijsbeleid. De perceptie is dat prijzen worden gedicteerd door de markt en dat je er weinig aan kunt doen. Niets is echter minder waar. Investeren in je prijsbeleid is de snelste route naar een gezond en winstgevend bedrijf. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Aan pricing-theorie geen gebrek, maar een praktisch boek dat ondernemers en managers helpt om een ijzersterk prijsbeleid te ontwikkelen, dat was er niet. Daarom besloot ik dit boek te gaan schrijven. Het criterium was duidelijk: een eenvoudig en praktisch boek, waarmee lezers direct aan de slag kunnen.
Waarom het boek jou gaat helpen
In dit boek laat ik zien hoe je Pricing power ontwikkelt aan de hand van een aantal praktische pricing-principes. Geen overbodige theorie, maar simpele principes die je direct kunt toepassen. Een tipje van de sluier: Prijsbepaling op basis van de betalingsbereidheid van je klanten vormt de basis van het boek. De wereld van prijsdifferentiatie komt aan bod en ik laat zien hoe je slim gebruik kunt maken van psychologische prijstechnieken. Ook kijken we naar hoe je je prijsmodel kunt innoveren. Moet je bijvoorbeeld niet eens overwegen om je producten heel anders te beprijzen? Bijvoorbeeld in de vorm van een abonnement? Lezers die nog meer willen leren kunnen zich verder verdiepen in technieken zoals prijsstaffelen, prijsbundelen en dynamisch prijzen. Ook kijken we bijvoorbeeld naar hoe je ook op de lange termijn je prijsbeleid solide maakt, door je prijsstrategie samen te smelten met je algemene bedrijfsstrategie.
Loon na hard werken
Het toepassen van de principes uit dit boek zal voelen als loon na hard werken. Want het creëren van een goed product en een goede reputatie is hard werken. Maar alleen een goed product is niet voldoende. Neem bijvoorbeeld Apple. Behalve dat Apple bekendstaat om zijn innovatiekracht en hoogwaardige producten, zul je zien dat Apple de meeste principes uit dit boek toepast om ook daadwerkelijk de prijs te krijgen die past bij de waarde van hun producten. Ook bij Apple gaat het dus niet vanzelf of op basis van alleen een goed product. Een ijzersterk prijsbeleid is cruciaal om ervoor te zorgen dat ook jij voor je goede product een goede prijs krijgt.
Joris Smits is een gepassioneerd pricing-expert die tal van bedrijven in uiteenlopende industrieën heeft geholpen hun prijsbeleid praktisch en concreet te verbeteren. Zijn missie is bedrijven helpen de beste prijs te krijgen voor de waarde die ze leveren. Hij is de auteur van Pricing Power.
Over Joris Smits
Joris Smits is een gepassioneerd pricing-expert die tal van bedrijven in uiteenlopende industrieën heeft geholpen hun prijsbeleid praktisch en concreet te verbeteren. Zijn missie is bedrijven helpen de beste prijs te krijgen voor de waarde die ze leveren.