1. Is jouw bedrijf gewoon goed of geweldig?
Als je je basics niet op orde hebt, is de kans van overleven minimaal. Als je gewoon ‘goed’ bent, loop je in deze tijd van snelle veranderingen echter óók veel risico. Verandering is de enige constante en je moet je bedrijf en Merk elke keer opnieuw uitvinden. Geen revoluties maar evolutie stappen die je relevant en interessant houden. "Geweldig" is volgens mij de wil om met een aantrekkelijk doel op de lange(re) termijn samen met alle stakeholders meerwaarde te creëren en daarmee een gezond rendement te verkrijgen. Niet sexy, geen glitter en glamour en ook geen quick fixes, maar vastberaden, volhardend en schouder aan schouder bouwen dus.
2. Hoe toekomstbestendig is jouw missie, visie en strategie?
Veel bedrijven doen alsof missie, visie en strategie gesneden koek zijn. In theorie zijn deze drie zaken vaak (ooit) wel geregeld, maar in de praktijk blijkt steeds dat het formuleren, actueel houden en vooral ook ‘leven’ van een missie, visie en strategie nogal eens ontbreken. Wie zijn we als organisatie, waar gaan we naartoe en welke wegen gaan we bewandelen? Geen wollige verhalen of academisch geformuleerde abstracties, maar heldere keuzes in gewone mensentaal! Een sterke missie en visie zijn niet alleen aantrekkelijk voor de mensen die voor de organisatie werken, maar ook voor klanten, businesspartners en bijvoorbeeld de media.
3. Wat beloof jij eigenlijk aan je klant?
Het lijkt een beetje bij de Nederlandse zesjescultuur te zijn gaan horen om terughoudend te zijn in het doen van beloften. Vaak ingegeven door de angst om de belofte niet waar te kunnen maken. MerkWaardige bedrijven zijn niet bang om dingen te beloven en richten hun processen zo in dat ze de beloften ‘gewoon’ waar kunnen maken. Hoe is het eigenlijk met de belofte(n) van jouw merk? Waarmee onderscheiden jullie je? Waaraan kunnen klanten zich ‘vasthouden’ als ze jullie willen beoordelen? Weten jullie medewerkers, klanten en overige stakeholders waar jullie voor staan en gaan?
4. Hoe MerkWaardig is jouw bedrijf volgens je klant?
Welke aspecten zijn belangrijk en hoe bepalen ze hun voorkeuren en koopgedrag? In mijn boek vind je de mening van 1500 consumenten over retailers, restaurants en commerciële dienstverleners. Wat ziet jouw klant anno 2015 als basics of juist toegevoegde waarde? Wat is zijn/haar verwachting en hoe beleeft jouw klant je huidige prestaties? Aan de hand van de MerkWaarde Matrix© kun je dit zelf inzichtelijk maken, of weet jij het echt al?
5. Hoe gaat jouw bedrijf om met veranderingen?
Veranderingen zijn niet tegen te houden en bedrijven hebben de keuze uit vier manieren om hiermee om te gaan:
a. Je bent zelf het bedrijf dat de aanzet tot de verandering doet: jullie lopen vooraan in de ontwikkelingen en zorgen voor eigen regie op de innovatie.
b. Je omarmt de ontwikkelingen en doet er actief aan mee: jullie zijn niet degenen die de ontwikkeling bedenken en/of in gang zetten, maar zorgen wel dat je snel mee kunt doen door met veel aanpassingsvermogen en wilskracht je aanpak en organisatie aan te passen aan de laatste ontwikkelingen.
c. Je herkent de veranderingen, maar negeert ze totdat je niet anders meer kunt. Jullie komen feitelijk met tegenzin uit je comfortzone, maar hebben nog wel de tegenwoordigheid van geest (en investeringskracht) om je aan te passen als ‘bewezen’ is dat de nieuwe werkelijkheid onontkoombaar is. Je zou kunnen zeggen dat jullie meedoen tegen wil en dank.
d. Je verzet je ertegen – en gaat vechtend ten onder.
Kasper Klaarenbeek is gespecialiseerd in MerkWaardigheid. Als businesscoach, trainer en spreker daagt hij bedrijven uit geen genoegen te nemen met ‘gewoon’. Hij is onder meer auteur van het boek Is jouw bedrijf wel MerkWaardig genoeg?
Over Kasper Klaarenbeek
Bestsellerauteur en veelgevraagd spreker Kasper Klaarenbeek focust zich als inspirator, trainer, business coach en spreker op het onderscheidend vermogen van bedrijven en mensen. 'MerkWaardig' noemt hij dat!
Daarnaast is hij sinds 2018 ongeneeslijk ziek, dat zette dat zijn leven volledig op z’n kop. In zijn boek Écht de Sjaak! schrijft hij heel open over (samen)leven met ongeneeslijk ziek-zijn.