

Bart van Leeuwen (Den Haag, 1961) is een zeer ervaren reputatie-, communicatie- en crisismanager, bestuursadviseur en senior-woordvoerder.
Meer over Bart van LeeuwenDoor het stof
Als je persoonlijke reputatie onder vuur ligt
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9798300554248Samenvatting
Wat gebeurt er als je persoonlijke reputatie van de ene op de andere dag wordt aangetast? Wat maak je mee als je leven in een soort van nachtmerrie verandert? En wat kan je doen om die reputatie te herstellen?
Bart van Leeuwen, reputatie-expert, onderzoekt bekende en onbekende voorbeelden van persoonlijke reputatieschendingen. Wat deden deze mensen? Er zijn twee basisstrategieën te herkennen: je stilhouden of je juist actief weren tegen beschuldigingen. Wat werkt het beste in welke situatie?
Iemands reputatie kan doelbewust worden geschaad – zonder feitelijk bewijs; we spreken dan van een lastercampagne. Wat gebeurt er met je als je daarvan de dupe bent? Wat kun je hier nog tegen doen?
En wat als het niet jezelf, maar iemand betreft die je kent? Hoe gaan we om met mensen wier reputatie onder druk staat? Lopen we met een boog om hen heen? Veroordelen we hen voordat de zaak is onderzocht, omdat ‘waar rook is, vuur is’? Leven we in een samenleving waarin ‘trial by media’ de standaard is?
De auteur bestudeert opmerkelijke en indringende casussen in Nederland en het buitenland, in het publieke leven en in het leven van ‘onbekende Nederlanders’, in werk en vrije tijd (want het overkomt ons allemaal wel een keer in ons leven!). Bij sommigen had de reputatieschending grote gevolgen, anderen konden – uiteindelijk - hun reputatie goed herstellen.
Aan de hand van deze voorbeelden en kennis van effectieve communicatiestrategieën komt de auteur tot algemene principes en een aanzet tot een strategie voor persoonlijk reputatiebeheer. Een (vermeende) misser hoeft namelijk niet fataal te zijn, als je je hoofd een beetje koel houdt en beredeneerde stappen neemt. Ook doet hij aanbevelingen voor hoe wij als samenleving beter kunnen omgaan met vermoedens van misstappen die potentieel een enorme reputatieschade opleveren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Voorwoord: Iedereen heeft een reputatie
2. Inleiding: De voorbeelden vliegen ons om de oren
3. Reputatie geschonden - wat nu?
4. Stille krachten en sterke merken
5. Barbertje moet hangen
6. Het kan ons allemaal overkomen
7. Aanzet tot een strategie
8. Nawoord: Persoonlijke reputaties beter beschermen
9. Bronnenlijst
10. Namenregister
Over de auteur
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan