Mr. dr. P.S. Bakker is bedrijfsjurist te Gouda en universitair docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Meer over Sjoerd BakkerContractsuitleg
Paperback Nederlands 2021 9789493199484Samenvatting
Dit cahier behandelt in kort bestek het thema van contractsuitleg. Dit onderwerp mag zich sinds jaar en dag in een welhaast overweldigende belangstelling vanuit de civiele rechtspraktijk verheugen. Die belangstelling is goed verklaarbaar: contractsuitleg is nu eenmaal een onmisbaar (en dikwijls terugkerend) element in het werkpakket van de civielrechtelijk geschoolde jurist. Of deze nu bedrijfsjurist is, rechter, advocaat, juridisch adviseur of mediator, hij krijgt vroeg of laat een contract op zijn bureau waar hij iets ‘mee moet’. Voeg daaraan toe dat de uitleg van een contract(sbeding) menigmaal de uitkomst van een (handels-)geschil bepaalt en de grote impact van contractsuitleg voor de rechtspraktijk is gegeven.
In dit Ars Aequi cahier wordt het fenomeen contractsuitleg helder en beknopt uiteengezet aan de hand van (een selectie uit) de inmiddels overvloedige, hier te lande verschenen rechtspraak en literatuur over dit onderwerp. Onder meer wordt het verband tussen uitleg en de werking van redelijkheid en billijkheid in ogenschouw genomen. Ook passeren de door de Hoge Raad in de loop der decennia ontwikkelde uitlegmaatstaven en hun toepasbaarheid op een aantal te beschrijven gevalstypen de revue. Verder wordt aandacht besteed aan contractsuitleg in rechte, waarbij onder meer stelplicht en bewijslast, het voorshands uitlegoordeel en de toetsbaarheid van het gegeven uitlegoordeel in hoger beroep en cassatie aan de orde komen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 2 Inleiding
2.1 Wat is contractsuitleg?
2.2 Doelen van en redenen voor contractsuitleg
2.3 Het ‘contract’; wat is dat eigenlijk?
2.4 Subjectief versus objectief?
2.5 Normatieve uitleg?
2.6 Het belang van context bij contractsuitleg
2.6.1 Uitleg door partijen
2.6.2 Uitleg door de rechter
2.7 De verhouding van contractsuitleg tot de kwalificatie van het overeengekomene
2.8 De verhouding van contractsuitleg tot artikel 6:248 lid 1 BW
2.8.1 De wet
2.8.2 De gewoonte
2.8.3 De redelijkheid en billijkheid
2.9 De verhouding van contractsuitleg tot artikel 6:248 lid 2 BW
2.10 De verhouding van contractsuitleg tot artikel 6:258 BW
2.11 De verhouding van contractsuitleg tot de factor ‘tijd’
2.12 EVRM en Unierecht
Hoofdstuk 3 Uitlegmaatstaven en de prevalentie van ‘Haviltex’
3.1 Inleiding
3.2 De situatie vóór ‘Haviltex’
3.3 Het Haviltex-arrest
3.3.1 De casus
3.3.2 Het oordeel in de feitelijke instanties
3.3.3 Het oordeel in cassatie
3.3.4 Het einde van artikel 1378 oud-BW
3.3.5 De zaak Vodafone/ETC
3.4 Andere aspecten en toepassingen van de Haviltex-maatstaf
3.4.1 ‘Haviltex’ ook de maatstaf voor totstandkomingskwesties
3.4.2 ‘Haviltex’ ook de maatstaf voor uitleg van mondelinge of stilzwijgend aangegane overeenkomsten en ter beoordeling van wijzigingen van dergelijke overeenkomsten
3.4.3 ‘Haviltex’ en de aanvulling van leemten
3.4.4 ‘Haviltex’ en (de uitleg van) algemene voorwaarden
3.4.5 Commerciële contracten
3.5 De cao-norm
3.5.1 Inleiding
3.5.2 De zaak FNV/Condor
3.6 De meta-norm van DSM/Fox
3.7 Varianten op een glijdende schaal
3.7.1 Uitleg van leveringsakten
3.7.2 Uitleg van een derdenbeding in een verzekeringspolis
3.7.3 Uitleg van een overeengekomen cessie- of verpandingsverbod
3.7.4 Uitleg van een kettingbeding bij veilingkoop
3.7.5 Uitleg van de term ‘normaal gebruik’ in een standaard NVM-koopovereenkomst
3.8 Uitleg van samenhangende contracten
3.9 Uitleg contra proferentem
3.10 Uitlegclausules
3.11 Uitleiding
Hoofdstuk 4 Contractsuitleg in rechte
4.1 Inleiding
4.2 Iets over stelplicht en bewijslast
4.3 Het doel van de uitleg in rechte
4.4 Het partijdebat en de interpretatieve ruimte voor de rechter
4.5 Het voorshands uitlegoordeel
4.6 Hoger beroep en cassatie in vogelvlucht
4.6.1 Hoger beroep
4.6.2. Cassatie
Hoofdstuk 5 Slotopmerkingen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan