Focus in de opsporing
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2015 9789462743748Samenvatting
In 2005 verscheen het Evaluatierapport van de Commissie-
Posthumus naar aanleiding van de Schiedammer Parkmoord.
Uit dit rapport werd duidelijk dat tunnelvisie in het opsporingsonderzoek
één van de belangrijkste oorzaken is geweest van de
rechterlijke dwaling in de Schiedammer Parkmoord. Sindsdien
hebben politie en het Openbaar Ministerie vele maatregelen
genomen die in brede zin moeten bijdragen aan het vergroten van
de kwaliteit en professionaliteit binnen de opsporing en vervolging.
Het gaat om maatregelen uit het Programma Versterking Opsporing
en Vervolging en uit het Programma Permanent Professioneel.
Een beperkter aantal maatregelen uit beide beleidsprogramma’s
kunnen ook meer specifiek in verband gebracht worden met het
tegengaan van tunnelvisie in de opsporing. Dit onderzoek laat zien
welke gevolgen deze maatregelen hebben voor de praktijk van de
opsporing binnen zogenoemde Teams Grootschalige Opsporing
en in welke mate zij voorwaarden scheppen om tunnelvisie te
voorkomen. Daartoe is aan de hand van onder meer interviews en
observatieonderzoek gekeken hoe de maatregelen doorwerken in
1) de wijze waarop wordt omgegaan met het verzamelen, analyseren
en vastleggen van opsporingsinformatie, 2) hoe de sturing en
besluitvorming binnen een opsporingsonderzoek plaatsvindt
en 3) de wijze waarop over de genomen besluiten tegenspraak
en reflectie plaatsvindt. Verder wordt vanuit het perspectief van
rechercheurs en officieren van justitie ingegaan op de meerwaarde
en neveneffecten van beide verbeterprogramma’s. Daarmee
geeft dit boek nieuwe inzichten in zowel de verworvenheden van
de programma’s als ook de uitdagingen waarvoor politie en het
Openbaar Ministerie staan.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan