@realDonaldTrump
Gebonden Engels 2021 1e druk 9789462264168Samenvatting
Via Twitter oefende Trump presidentiele macht uit, op een geheel eigen demagogische wijze. Twitter gaf Trump de mogelijkheid om direct met zijn volgers in contact te treden, waar hij dankbaar gebruik van maakte. Via tientallen tweets per dag strooide hij directieven, meningen, beledigingen, intimidaties en oordelen uit die zijn tachtig miljoen volgers gretig lazen.
Hij schiep hiermee een parallelle realiteit en een vijandsbeeld. Tegengas van traditionele media werd consequent als ‘Fake News’ weggezet. Trumps realiteit wordt door zijn volgers onvoorwaardelijk en met overtuiging geloofd en dreigt de samenleving te splijten. De consequentie hiervan werd pijnlijk manifest tijdens de bestorming van het Capitol op 6 januari.
Kunstenaar Bart Domburg begon in 2013 historische teksten, data en archiefmateriaal met een fineliner op grote vellen papier te schrijven. In 2020 realiseerde hij zich dat Trump letterlijk geschiedenis schreef via sociale media; dit was nog nooit vertoond. Hij besloot alle tweets vanaf 1 oktober 2020 op te schrijven. In Domburgs handgeschreven versie zijn de tweets geen directieven meer op een website, maar de zeer persoonlijke berichten van een man van die al schrijvend de wereld naar zijn hand aan het zetten is
Met een inleiding van Hans den Hartog Jager.
Trefwoorden
trump twitter social media communicatie politiek media nepnieuws macht tweets kunstproject geschiedenis polarisatie demagoog populisme medialandschap mediamanipulatie democratie presidentiële communicatie propaganda alternatieve feiten verkiezingen waarheid sociale onrust publieke opinie mediakritiek leiderschap kunst kapitool beeldvorming
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan