Drs. Jurre Valk werkt als business development manager bij de Hogeschool van Amsterdam. In die rol vertaalt hij professionaliseringsbehoeften uit de beroepspraktijk naar passende programma’s die een leven lang ontwikkelen ondersteunen.
Meer over de auteursHRM Heden en Morgen
Evidence-based practice en practice-based evidence
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789462156609Samenvatting
HRM Heden en Morgen: evidence-based practice en practice-based evidence geeft inzicht in wat werkt in HRM in het heden en biedt inspiratie en tips hoe het HRM van morgen vorm kan krijgen. HRM is een uitdagend en belangrijk vakgebied. De impact – bedoeld en onbedoeld – van HRMpraktijken op het succes van organisaties en het welzijn van de medewerkers van die organisaties is immers groot. Er bestaan echter veel HRM-praktijken, perspectieven, hypes en theorieën waarvoor overtuigend bewijs dat ze echt werken ontbreekt. In de dagelijkse HRM-praktijk is het lastig om inzicht te krijgen in wat goed werkt en waarom.
In dit boek willen we inzicht geven in welke HR-praktijken in welke context een succes blijken te zijn en waarom, en welke (soms zelfs erg populaire) HRM-praktijken juist niet effectief zijn. Daarmee gaat de ambitie van de auteurs verder dan een overzicht bieden van alle HRMpraktijken.
Dit boek stelt de HRM-professional in staat om beter inzicht te krijgen in wat werkt en waarom, en om zelf effectieve HRM-praktijken te ontwikkelen. Ook biedt het boek inspiratie uit de praktijk over werken aan verbetering en vernieuwing: in elk hoofdstuk zijn verschillende cases opgenomen.
Daarnaast nemen we je in dit boek ook bij de hand bij het zelf uitvoeren van (kwantitatief en kwantitatief) onderzoek in je eigen organisatie. Aanvullend op de inzichten in dit boek kun je zelf onderzoek doen om te begrijpen wat precies werkt in jouw organisatiecontext. Zelf onderzoek doen staat aan de basis van effectieve en breed gedragen HRM-praktijken in de organisatie en is zeker niet voorbehouden aan wetenschappers. Daarbij geven we ook tips over hoe je door zelf onderzoek te doen direct verandering teweeg kunt brengen in je organisatie.
De auteurs die een bijdrage hebben geleverd aan dit boek, werken in de HRM-praktijk, consultancy, wetenschap en hbo-onderwijs. Zij staan op het snijvlak van wetenschap en praktijk. Het kaf van het koren scheiden, weten wat wat werkt in de praktijk, dat kunnen alleen auteurs die HRM van binnen en van buiten kennen. Zij maken dit boek tot een must read voor iedereen die werkzaam is of wil zijn in de snel veranderende praktijk van Human Resource Management.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Luca Lopes de Leao Laguna
Inhoudsopgave
Voor wie 13
Hoofdstuk 1 Evidence-based practice en practitioner research 16
1. Evidence-based practice en practitioner research 16
1.1 Wat is evidence-based practice? 17
1.2 Evidence-based practice voor de HRM-praktijk 21
1.3 Kritiek op evidence-based management voor de HRM-praktijk 23
1.4 Alternatieve besluitvormingstrategieën 28
1.5 Uitdagingen voor evidence-based management binnen de HRM-praktijk 31
1.6 Zelf aan de slag met evidence-based HRM als HRM’er 35
1.7 Gebruikmaken van wetenschappelijke literatuur 56
Hoofdstuk 2 Van Boe-Boe Machine tot sociale media: evidence-based werven en selecteren 74
2.1 De werving- en selectieprocedure 75
2.2 HET SELECTIEMODEL 85
2.3 Perspectieven op werving en selectie 87
2.4 Selectie-instrumenten 90
2.5 Uitdagingen 129
2.6 Tot slot 141
Hoofdstuk 3 Belonen 154
3.1 Wat is belonen? 154
3.2 Motivatie 160
3.3 Prestatie 164
3.4 Geld en Geluk 172
3.5 Talent aantrekken en behouden 178
3.6 Verdelingsvraagstukken 184
3.7 Het gevaar van slecht doordachte beloningssystemen 193
3.8 Hoe nu verder? 197
Hoofdstuk 4 Leren en ontwikkelen 208
4.1 Inleiding 208
4.2 Huidige en toekomstige uitdagingen 209
4.3 Het belang van leren en ontwikkelen 212
4.4 Leren en ontwikkelen: van wat? 220
4.5 Leren en ontwikkelen: het hoe 227
4.6 Interventies op het gebied van leren en ontwikkelen 230
4.7 Conclusie en aanbevelingen voor praktijk 240
4.8 Praktijkvoorbeelden 242
Hoofdstuk 5 Gezondheid en Vitaliteit 264 Inleiding 264
5.1 Maatschappelijke context en ontwikkelingen 265
5.2 Gezondheid, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid: deels overlappende begrippen 270
5.3 Perspectieven op gezondheidsbeleid 274
5.4 Interventies 280
5.5 Praktijkcasus 296
5.6 Conclusies en lessen voor de praktijk 300
Hoofdstuk 6 Het organiseren van werk – de bijdrage van de sociotechniek 310
Inleiding 310
6.1 Evidence based practice: de Moderne Sociotechniek 313
6.2 Praktijkvoorbeeld: Experiment Sociale Innovatie BrabantZorg 326
Hoofdstuk 7 HRM en oudere werknemers 340
7.1 Inleiding 340
7.2 Wat kenmerkt de oudere werknemer? 345
7.3 De ontwikkeling van de arbeidsvermogens van ouderen en de factoren die daarop van invloed zijn 346
7.4 HRM-beleid gericht op oudere werknemers 356
7.5 HR-beleidsinterventies, op maat gericht op de arbeidsvermogens van oudere werknemers 365
7.6 Conclusie 368
7.7 Praktijkvoorbeelden 369
Hoofdstuk 8 Diversiteit en HRM: kennis over het onderwerp en de bestaande praktijken 388
8.1 Inleiding 388
8.2 Diversiteit in de praktijk 400
8.3 Dilemma’s rond diversiteit in organisaties 414
8.4 Tips voor HR 417
Hoofdstuk 9 Human Resource Management en technologie: van e-HRM naar AI-HRM? 424
9.1 Introductie: Human Resource Management en technologie – een eerste verkenning 424
9.2 HRM en technologie: een afbakening en de ontwikkeling van een definitie 426
9.3 E-HRM: van strategie naar resultaat 434
9.4 e-HRM en de HRM-afdeling 448
9.5 e-HRM: een reflectie 451
9.6 Van e-HRM naar AI-HRM? 454
Hoofdstuk 10 People analytics 466
10.1 People analytics: waarom? 466
10.2 People analytics: wat is het– en wat niet? 471
10.3 People analytics: hoe? Principes uit de wetenschap 478
10.4 People analytics: hoe? De waardeketen 491
10.5 People analytics: hoe? Van rechts naar links 501
10.6 Predictive analytics 506
Proces van predictive analytics 507
People analytics: hoe? Storytelling 509
Auteurs 518
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan