Henk Ferwerda (1960) is criminoloog, politieonderzoeker en directeur van Advies- en Onderzoeksgroep Beke.
Meer over Henk FerwerdaFocus op jeugdcriminaliteit
Inleiding voor de beroepspraktijk
Paperback Nederlands 2014 6e druk 9789088505089Samenvatting
Dit is de volledig herziene zesde druk.
Wat is jeugdcriminaliteit? Welke strafbare feiten plegen jongeren en hoe pakken we deze jongeren aan in Nederland?
'Focus op jeugdcriminaliteit' geeft antwoord op deze en andere vragen met betrekking tot de aard, kenmerken en aanpak van jeugdcriminaliteit in Nederland.
Na een korte inleiding in de criminologische theorie wordt de overstap gemaakt naar de Nederlandse praktijk. Hoeveel jongeren plegen delicten en welke delicten plegen zij? Welke typen jeugddelinquenten kennen we, wat zijn hun motieven en hoe groeien deze jongeren op? Behalve een stand van zaken geven de auteurs ook inzicht in de reacties op crimineel gedrag. Welke straffen en welke interventies kennen we in Nederland en wat zijn de mogelijkheden voor preventie? De besproken thema's zijn volop geïllustreerd met actuele praktijkvoorbeelden en casuïstiek waardoor het boek goed leesbaar is.
'Focus op jeugdcriminaliteit' kan beschouwd worden als een inleiding voor de beroepspraktijk. Het is bedoeld voor geïnteresseerden in jeugdcriminaliteit, voor studenten aan sociale, pedagogische, juridische en politieopleidingen en voor alle professionals die in de praktijk in aanraking komen met het fenomeen jeugdcriminaliteit.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord 9
1 Criminaliteit onder de loep 11
1.1 Criminologie en criminaliteit gedefinieerd 11
1.2 Criminologische theorieën: twee stromingen 12
1.2.1 Oorzaaktheorieën 12
1.2.2 Controle- of beheersingstheorieën 20
Leerdoelen en opdrachten Hoofdstuk 1 24
2 Wat is jeugdcriminaliteit? 25
2.1 Naar een heldere definitie 25
2.2 Jeugdcriminaliteit als containerbegrip 27
Leerdoelen en opdrachten Hoofdstuk 2 28
3 Cijfers over jeugdcriminaliteit in Nederland 29
3.1 Verschillende bronnen, verschillende cijfers 29
3.1.1 Politiestatistieken 29
3.1.2 Self-reportonderzoek 30
3.1.3 Slachtofferonderzoek 31
3.2 Een beeld van de jeugdcriminaliteit in Nederland 32
3.2.1 Toename of afname? 33
3.2.2 Het topje van de ijsberg 35
3.2.3 Self-reportonderzoek als aanvulling op de politiestatistieken 35
3.2.4 Ophelderingspercentage 36
3.2.5 Jongens en meisjes 37
Leerdoelen en opdrachten Hoofdstuk 3 38
4 De vele gezichten van jeugdcriminaliteit 39
4.1 Typen jeugddelinquenten 39
4.2 Jeugdcriminaliteit als ‘normaal’ kickgedrag 40
4.3 De harde kern 41
4.4 De status van meelopers: rekruten of afzwaaiers 45
4.5 De psychopathologische jeugddelinquent 46
4.5.1 Wat is een (psychische) stoornis? 46
4.5.2 Licht verstandelijke beperking (LVB) 47
4.5.3 Alcohol- en drugsmisbruik 48
4.5.4 ADHD 49
4.5.5 Gedragsstoornissen 49
4.5.6 Internaliserende problemen 50
4.6 Jeugdcriminaliteit in groepsverband 51
4.6.1 Hinderlijke groepen 52
4.6.2 Overlastgevende groepen 53
4.6.3 Criminele groepen 53
4.6.4 Bendevorming 53
4.6.5 De context 54
4.7 Sekse en etniciteit onder de loep 54
4.7.1 Sekse en criminaliteit 55
4.7.2 Etniciteit en criminaliteit 56
4.8 Focus op een tweetal bijzondere dadertypen 58
4.8.1 De jeugdige veelpleger 58
4.8.2 De jeugdige zedendelinquent 59
Leerdoelen en opdrachten Hoofdstuk 4 61
5 De ontwikkeling in de aanpak van jeugddelinquenten 63
5.1 Heropvoeding en gedragsverandering 63
5.2 Commissie Van Montfrans 63
5.3 Wijziging jeugdstrafrecht 64
5.4 Vroege en gedifferentieerde aanpak 64
5.5 Persoonsgerichte aanpak 65
5.6 Criminele jeugdgroepen 66
5.7 Adolescentenstrafrecht 67
Leerdoelen en opdrachten Hoofdstuk 5 68
6 Reacties op crimineel gedrag 69
6.1 Strafmogelijkheden voor jeugdigen 70
6.2 De aanpak van kickgedragdelinquenten 73
6.3 De aanpak van meelopers en harde kern 75
6.4 De aanpak van psychopathologische jeugddelinquenten 77
6.5 De aanpak van de jeugdige veelpleger 78
6.6 De aanpak van de jeugdige zedendelinquent 79
6.7 Jeugdcriminaliteit in groepsverband aangepakt 80
Leerdoelen en opdrachten Hoofdstuk 6 83
7 Vroegtijdig signaleren en voorkomen van criminele carrières 85
7.1 Soorten preventiestrategieën 85
7.2 Soorten preventieprogramma’s 86
7.3 Signalen voor toekomstig crimineel gedrag 86
7.3.1 Leeftijdsinadequaat en leeftijdsadequaat gedrag 87
7.3.2 Risicofactoren op een rij 87
7.4 Oorzaak en gevolg: een riskante onderneming 88
7.5 Het opvangen van de signalen 90
7.6 Vroegtijdig interveniëren 92
7.6.1 Vrijwillig en preventief 92
7.6.2 Strafrechtelijk en civielrechtelijk 93
7.6.3 Voorbeelden van aanpakken 93
Leerdoelen en opdrachten Hoofdstuk 7 95
8 Portretten van jeugdige delinquenten 97
8.1 Psychisch gestoorde geweldpleger: je goed voelen door geweld 97
8.2 Misbruiker van kleine kinderen: ik heb geen vrienden 101
8.3 Marokkaanse veelpleger: gewoon zijn eigen gang gaan 103
8.4 Een slachtoffermeisje: van wegloopster tot prostituee 105
8.5 De Badhuisgroep: op straat leef je 107
8.6 Een starter: mijn broer is mijn voorbeeld 109
8.7 Voetbalsupporter: in het weekend slaan de stoppen door 111
8.8 Tot besluit 112
Leerdoelen en opdrachten Hoofdstuk 8 114
Geraadpleegde bronnen 115
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan